Östsvenska Handelskammaren

Almedalen

För fjärde året i rad satsar vi på en egen arena i Almedalen där vi lyfter näringslivets viktigaste frågor. Nytt för 2025 är att vi gör det med våra systerkamrar från söder till norr. Den 24 juni kör vi en heldag med seminarier, samtal och nätverksmingel. Här hittar du information om vårt program och se våra sändningar.

Återigen är det dags för Almedalsveckan med partiledartal, debatter och kunskapshöjande seminarier runt om i Visby. Den 24 juni har vi på Östsvenska Handelskammaren en gemensam arena tillsammans med hela nio av landets handelskamrar. Är du inte på plats? Lugn, vi sänder samtliga seminarier live här på vår hemsida!

Vi är på plats i Almedalen

Program

Onsdag 26 juni

Beskrivning av samhällsfrågan

Fyra år är kort tid för näringslivet, men en evighet inom politiken. På en mandatperiod hinner mycket hända från den lokala till den globala arenan, vilket påverkar partipolitikens inriktning och prioriteringar. Inom företagsvärlden krävs dock betydligt längre horisonter än så.

Utökad information om evenemanget

För att företag, allt från SME till börsbolagsjättar, ska få goda möjligheter att planera och genomföra sina verksamheter krävs långsiktiga spelregler. Företagen måste kunna förlita sig på tydliga förutsättningar för att våga göra kraftfulla investeringar, men också för rimliga konkurrensvillkor i ett internationellt perspektiv. Samtidigt tycks ingen politisk uppgift i Sverige svårare än blocköverskridande överenskommelser – trots att dessa tydligt efterfrågas av näringslivet och ofta är nödvändiga för att spelreglerna ska vara hållbara. Trots att Sverige står inför framtidsavgörande politiska beslut, tycks läget låst. Skulle mer förhandling och kompromiss och mindre partipolitiskt käbbel och konflikt, gynna svensk konkurrenskraft? Och på köpet höja förtroendet för politiker och demokratin?

Medverkande

Magnus Persson, vd , Skanska Sverige

Maria Hummelgren, vice vd / moderator, Östsvenska Handelskammaren

Sara Wallin, vd, Stiftelsen Chalmers

Henrik Sjölund, vd, Holmen

Beskrivning av samhällsfrågan

Regeringens nya STEM-strategi syftar till att stärka Sveriges konkurrenskraft genom att öka intresset för utbildningar inom STEM. För att strategin ska bli verklighet krävs konkreta åtgärder och ett nära samarbete mellan utbildningsanordnare och näringslivet.

Utökad information om evenemanget

Sverige står inför en avgörande kompetensutmaning. För få unga väljer STEM-utbildningar, samtidigt som många yrkesverksamma behöver stärka sina kunskaper eller helt ställa om för att möta arbetsmarknadens krav. Här är näringslivets engagemang avgörande – utan medverkan från företagen blir det svårt att säkra framtidens kompetensförsörjning. Under seminariet diskuterar vi: – Hur STEM-utbildningar kan göras mer attraktiva för unga – vilka insatser krävs för att fler ska välja dessa utbildningar? – Livslångt lärande inom STEM – hur kan vi skapa fler korta, flexibla utbildningar som möjliggör karriärväxling och kompetensutveckling? – Matchningen mellan utbildning och arbetsliv – hur säkerställer vi att rätt kompetens finns där den behövs?

Beskrivning av samhällsfrågan

I en tid där säkerhet, trygghet, hållbarhet och konkurrenskraft blir allt viktigare spelar företag och platsvarumärken en avgörande roll i att forma självbilder, konkurrenskraft och livskvalitet.

Utökad information om evenemanget

Näringslivet konkurrens om kompetensen är hård, både nationellt och globalt, samtidigt som enskilda företag och regioner kämpar för att vara attraktiva och marknadsföra sig. Uppfattningen av platsen påverkar såväl investeringsvilja som människors livsval. Tydliga värden kopplade till innovation, hållbarhet och livskvalitet, är avgörande för arbetsgivares förmåga att locka och behålla kompetens. Genom att förstå platsens attraktionskraft utifrån näringslivets perspektiv och arbetsgivarvarumärken kan vi stärka kompetensförsörjningen, men också skapa sociala och ekonomiska värden. Hur skapar vi verklig konkurrenskraft – för företag, regioner och människor? Hur påverkar Sverigebilden våra företags möjlighet att utvecklas och växa?

Medverkande

Marcus Andersson, VD, Future Place Leadership

Philip Syrén, Slöseriombudsman, Skattebetalarnas förening

Gert Fredriksson, Teknisk direktör, Jernkontoret

Maria Fuxborg, Näringspolitisk chef, Västsvenska Handelskammaren

Beskrivning av samhällsfrågan

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med en kraftigt ökad försvarsbudget, Nato-medlemskap och ett förändrat säkerhetsläge i Europa ställs nya krav på försvarsindustrin. Hur påverkar detta svenska företag, innovation och regional utveckling?

Utökad information om evenemanget

I detta seminarium samlar vi beslutsfattare, företagsledare och experter för att ge en helhetsbild av hur försvarsinvesteringarna formar näringslivet och samhället. Vi får höra regeringens syn på den svenska försvarsindustrins roll, företagens perspektiv på tillväxt och kompetensförsörjning samt en paneldiskussion om framtidens möjligheter och utmaningar.

Beskrivning av samhällsfrågan

Företag är beroende av fungerande infrastruktur för att kunna konkurrera globalt. Trots politiska satsningar kvarstår underhållsskuld och kapacitetsbrist, samtidigt som kortsiktiga finansieringsmodeller skapar osäkerhet. Går det att säkerställa långsiktig planering och finansiering av infrastruktur?

Utökad information om evenemanget

För att svenska företag, från små entreprenörer till storbolag, ska kunna växa och konkurrera krävs en infrastruktur som håller måttet. Trots historiska satsningar kvarstår bristande kapacitet och eftersatt underhåll – något som påverkar företagens effektivitet och lönsamhet. Samtidigt bygger dagens system på kortsiktiga finansieringsmodeller, där beslut fattas långt i förväg men finansieringen sker årligen, vilket skapar osäkerhet och hämmar nödvändiga investeringar. Sverige står inför ett avgörande vägval: Kan en mer långsiktig och förutsägbar finansieringsmodell skapa bättre spelregler för näringslivet och samtidigt säkerställa en robust infrastruktur? Behövs en ny strategi där infrastrukturprojekt finansieras oberoende av årliga budgetprocesser och mandatperioder? Och vad kan vi lära av andra länders lösningar? Under seminariet samlar vi företag och beslutsfattare för att diskutera hur Sverige kan stärka sin konkurrenskraft genom en mer stabil och långsiktig infrastrukturpolitik.

Beskrivning av samhällsfrågan

För att flytta energidebatten till nutid krävs ett nationellt ledarskap där långsiktiga strategier är avgörande och effekttopparna löses. Då marknaden inte löser efterfrågan är det dags att se över spelplanen. Företagen behöver el här och nu, så löser vi energifrågan innan kärnkraften är på plats.

Utökad information om evenemanget

Energiförsörjningen är samhällskritisk infrastruktur för landets konkurrenskraft – och bör hanteras som sådan. Elektrifieringen är en förutsättning för att klara klimatmålen och en grön omställning. Industri, transporter, näringslivet och samhället i stort kräver mer än dubbelt så stor fossilfri elproduktion som idag och där samtliga energislag behövs – vindkraft, kärnkraft och solceller. Näringslivet i hela landet är i behov av utökad tillgång till pålitlig effekt, överföringskapacitet, elnät och lagring. Elinfrastrukturen måste byggas robust och i snabb takt – förutsättningarna för omställningen måste komma på plats. Hur säkerställer vi investeringar i ökad elproduktion? Hur samverkar det nationella ledarskapet och marknadskrafterna? Krävs ett tydligare statligt ansvar?

Senaste nytt om Almedalen

Nyhet

TV: Nyfiken på Almedalen 2025 – så maximerar du din vecka i Visby

Almedalen

Almedalsveckan närmar sig – hur gör du för att få ut det mesta av dagarna i Visby? Under ett digitalt...

Nyhet

Dubbla hjärtslag för Almedalsveckan

Krönikor

Att vara på plats och lyfta näringslivets viktigaste frågor i Almedalen, är en självklarhet för Östsvenska Handelskammaren. Almedalen Sveriges största...

Nyhet

LIVE TV: Se Handelskammarens seminarier live från Almedalen

Almedalen

Är du inte på plats under Almedalsveckan i år? Då kan du kan enkelt följa alla Handelskammarens seminarier hemifrån!

Hitta till vår arena

Kontakt

Maria Björk Hummelgren

Vice vd och näringspolitisk chef

Simon Helmér

Vd