Östsvenska Handelskammaren

Almroths växer i logistikens Mekka

Hör du till dem som kopplar Almroths-loggan till flyttgubbar och flyttkartonger? Jo, det stämmer visserligen fortfarande, men idag är Almroths så mycket mer. Enormt mycket mer.

– Vi köpte en gång i tiden en klassisk flyttfirma och idag är vi mer av ett ”logistikhus”. Flytt är fortsatt något vi erbjuder, men Almroths har gått från lokalt till internationellt bolag, säger vd Carl Svensson.  

Han hälsar välkommen till kontoret på Ingelsta-området i Norrköping, ett hus med anspråkslös fasad men en överraskande trivsam innergård där de anställda kan ta lunchen i höstsolen och till porlandet från fontänen. 
Det har gått några år, närmare bestämt 23, sedan Carl – eller Calle som de flesta säger – och hans pappa bestämde sig för att expandera och köpte företaget Almroths. Under dessa år har bolaget vuxit i etapper och är idag något helt annat: Ett logistikhus med en stor variation av kunder, många inom e-handel. 

Flera verksamhetsben 

Almroths verksamhet står idag på flera ben och samarbetar med flera andra såväl små som stora företag. Man erbjuder fortfarande flytt och förråd lokalt och regionalt, men det största affären har blivit tredjepartslogistik och spedition med både företag och privatkonsumenter som kunder. 

– Ja, vi var först underleverantörer till flera stora åkerier men 2005 bestämde vi oss för att satsa och ska göra oss av med mellanhänderna. Vi myntade begreppet logistikhus, säger Calle. 

När företaget växte och kunderna blev fler började man arbeta alltmer med globala logistiklösningar och hjälpa företag med hela leveranskedjan. Egna speditörer anställdes för att tillgodose efterfrågan. 

E-handel gav skjutsen

– E-handeln inledde sin boom 2013 och då började vi även att skicka paket till privatpersoner, berättar Calle. E-handeln har betytt väldigt mycket för oss, det är den verksamhet som vuxit snabbast i kronor och antalet anställda. 

Idag är tredjepartslogistiken, som bygger på den ökade e-handeln, motorn i företaget. 

Varför har det då gått så bra för Almroths? 

– Vi har alltid värnat om vårt goda rykte och våra kunder har tipsat vidare om oss. Vi har aldrig behövt bearbeta marknaden egentligen, säger Calle. 

För att enkelt förklara Almroths affärsidé kan vi använda ett exempel: Någon får idén att sälja strumpbyxor online. Denne hör av sig till Almroths som fraktar strumpbyxorna från tillverkningen, lagrar dem och packar och skickar sedan varan till slutkunden. En ”onestopshop” för företagen. Bland deras större kunderna finns Campadre, Plantagen, Odd Molly, Hobbex, Urbanista och Casall med flera. 

Calle berättar att hans medarbetare har nästintill daglig kontakt med de stora kunderna. Till exempel är det viktigt för Almroths att ha bra koll på när nätshopparna ska ha kampanjkoder i omlopp eller släpper samarbeten med stora influencers. 

– Vår kund Stronger hade exempelvis ett lyckat samarbete med en stor influencer där de fick in flera tusen ordrar inom ett par timmar. Då måste vi vara beredda med personal som kan skicka varorna snabbt. Oftast är överenskommelsen att alla order som kommer in före lunch skickas samma dag.

Hos Almroths såg man hur volymerna växte med hela 30-40 procent under pandemin. Att fler shoppade hemifrån var den självklara huvudorsaken. Själva beräknar Almroths att de kommer att växa 15 procent under 2021 samt omsätta 235 miljoner kronor. 

Så hur är det med konkurrenter i branschen? 

– Det är egentligen vi och Postnord som håller på med detta. 

Från 7 000 till 85 000 kvadratmeter 

I dagsläget har Almroths e-handelslager på fyra ställen i Norrköping. Snart utökar man kapaciteten med ytterligare 30 000 kvadratmeter i Klinga, dit flera befintliga kunder ska flytta. Almroths kommer där samla all e-handel under ett och samma tak. Det ger företaget många fördelar och en toppmodern byggnad som dessutom är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv, framhåller Calle. Även kontorspersonalen följer med till Klinga. Det är Slättö som bygger och inflyttningen är planerad 1 april 2023. 

I starten förfogade Almroths över 7 000 kvadratmeter lager och arbetsytor i Norrköping – nu är det uppe i 85 000 och växer. 


Hur har det varit att hitta lokaler i Norrköping under växtperioden?

– Vi har haft goda relationer med fastighetsägare, där flera har hört av sig till oss och undrat om vi är intresserade av olika lokaler. 

Data är framtiden 

– E-handeln och data är framtiden för oss. Tredjepartslogistik och ”ad ons”. Vi ser ingen avmattning i efterfrågan av våra tjänster utan tvärtom ökar förfrågningarna. 

Calle utvecklar hur data kan vara framtiden för ett logistikföretag: 

– Vi kan erbjuda analys av vår data, till exempel kan vi hjälpa kunderna så de marknadsför sig i de länder och på marknader där vi fraktar mest åt dem. Och vi kan bistå dem med att finna smartare fraktalternativ över lag. 

Vilka är de största utmaningarna? 

– Det är att veta vilka e-handelsföretag som kommer att lyckas och varför. Väldigt många vill starta e-handel idag och vi måste försöka förstå vilka som blir de nästa jättarna och vilka som inte har en tillräckligt bra affärsidé. Vi bygger våra affärer väldigt mycket på relation och investerar mycket i logistiken och lösningarna för kunden, så det behöver kännas riktigt bra och att vi tror på idén när vi inleder ett samarbete. 

Carl Svensson vill gärna använda uttrycket att ”Norrköping är Nordens logistikhuvudstad”  

– Kommun har inte förstått dimensionerna här, tycker jag. Det räcker inte med att satsa på hamnen. Det behövs mark till företag som vill etablera sig och här tycks kommunen blivit lite tagna på sängen. Företag som vårt tillför stora skatteintäkter!

– Detta med logistik är ju så rätt för Norrköping. Vi har universitet, kort väg för anställda, fastighetsägare som vill investera, bra geografiskt läge. Det har jag tjatat mycket om, avslutar Calle med ett leende.

almroth ett
Carl Svensson köpte Almroths ihop med sin pappa för 23 år sedan.

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919