Östsvenska Handelskammaren

Alternativ med externa stationslägen är inte acceptabla

Trafikverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag om nya stambanor. I samtliga tre alternativ minskas den regionala och lokala nyttan med Ostlänken genom externa stationslägen utanför stadskärnorna. Östsvenska Handelskammaren ställer sig skarpt kritisk till underlaget.

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter om nya stambanor för sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö inom en investeringsram på 205 miljarder kronor, i 2017 års prisnivå. Syftet är att ge regeringen underlag för det fortsatta planeringsarbetet och finansieringen av utbyggnad av nya stambanor. Uppdraget ska slutredovisas den 28 februari 2021.

Ostlänken, mellan Linköping och Stockholm, utgör en del av det utökade stambanebygget men är till skillnad från hela stambanan redan en del av Trafikverkets uppdrag i nationell transportplan. Det gäller även sträckorna Borås-Göteborg och Hässleholm-Malmö. Arbetet med Ostlänken fortgår därmed parallellt med utredningsuppdraget för hela stambanan.

Då centrala stationslägen ses som kostnadsdrivande, har Trafikverket tagit fram tre alternativ för att de nya stambanorna ska rymmas inom angiven kostnadsram. Samtliga tre alternativ innebär färre stationslägen, såväl centrala som externa. I det första är bara Nyköping angivet som centralt stationsläge, Norrköping och Linköping får externa stationer och Skavsta och Vagnhärad är inte ens med på kartan. I alternativ två och tre är Vagnhärad och Nyköping helt bortplockat och Norrköping och Linköping får externa stationer.

Trafikverket poängterar att utredningsalternativen inte ska ses som färdiga utan som just jämförelsematerial. För Östsvenska Handelskammaren är jämförelsen tydlig: sett till hållbar samhällsekonomisk nytta och tillväxtmöjligheter bör utredningsunderlaget avfärdas.

– Ur ett näringslivsperspektiv står det helt klart att ingen av de tre varianterna som tagits fram är något alternativ till det arbete som pågår med Ostlänken. Det är inte rimligt att helt bortse från de regionala och lokala vinsterna med en utvidgad arbetsmarknadsregion och utökad pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling, för att hålla en snålt tilltagen kostnadsram, säger Pia Carlgren, t f vd Östsvenska Handelskammaren.

– Med tanke på den kraft som lagts ner för att omforma och bringa nyttorna med Ostlänken till stadskärnorna längs tillväxtstråket, vore externa stationslägen ett enormt resursslöseri och respektlöst mot dagens och framtidens skattebetalare. Det ser vi som uteslutet, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Relaterade #Infrastruktur

Tydligt och rejält rutet till Ostlänkens försvar

Infrastruktur

Vi hoppas att tillträdande och nästkommande regeringar inser vikten av stabilitet och konsekvens i fattade beslut gällande järnväg, men också...

Offentlig upphandling av klimatsmarta transporter

Infrastruktur

Sveriges kommuner, regioner och myndigheter, är viktiga transportköpare, såväl direkt som indirekt. Alla har höga klimatambitioner, men när visionerna möter...

Vi förutsätter att Ostlänken ligger fast

Infrastruktur

Trots en del oklarheter talar allt för att planerna för Ostlänken fullföljs, vilket har avgörande betydelse för vår regions tillväxt.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

18 januari, 2023

Möt Sara Wimmercranz – en av Sveriges mäktigase techinvesterare

Exklusivt för dig på 100-listan! Inled det nya året med att ta del av Saras...

19 april, 2023

Styrelseutbildning Norrköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...

Nyhet

Regional aktör på internationell arena 

Krönikor

Under den senaste månaden har jag haft förmånen att besöka tre av Europas huvudstäder utöver vårt eget Stockholm: Bryssel, Berlin...