Östsvenska Handelskammaren

Alternativ med externa stationslägen är inte acceptabla

Trafikverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag om nya stambanor. I samtliga tre alternativ minskas den regionala och lokala nyttan med Ostlänken genom externa stationslägen utanför stadskärnorna. Östsvenska Handelskammaren ställer sig skarpt kritisk till underlaget.

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter om nya stambanor för sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö inom en investeringsram på 205 miljarder kronor, i 2017 års prisnivå. Syftet är att ge regeringen underlag för det fortsatta planeringsarbetet och finansieringen av utbyggnad av nya stambanor. Uppdraget ska slutredovisas den 28 februari 2021.

Ostlänken, mellan Linköping och Stockholm, utgör en del av det utökade stambanebygget men är till skillnad från hela stambanan redan en del av Trafikverkets uppdrag i nationell transportplan. Det gäller även sträckorna Borås-Göteborg och Hässleholm-Malmö. Arbetet med Ostlänken fortgår därmed parallellt med utredningsuppdraget för hela stambanan.

Då centrala stationslägen ses som kostnadsdrivande, har Trafikverket tagit fram tre alternativ för att de nya stambanorna ska rymmas inom angiven kostnadsram. Samtliga tre alternativ innebär färre stationslägen, såväl centrala som externa. I det första är bara Nyköping angivet som centralt stationsläge, Norrköping och Linköping får externa stationer och Skavsta och Vagnhärad är inte ens med på kartan. I alternativ två och tre är Vagnhärad och Nyköping helt bortplockat och Norrköping och Linköping får externa stationer.

Trafikverket poängterar att utredningsalternativen inte ska ses som färdiga utan som just jämförelsematerial. För Östsvenska Handelskammaren är jämförelsen tydlig: sett till hållbar samhällsekonomisk nytta och tillväxtmöjligheter bör utredningsunderlaget avfärdas.

– Ur ett näringslivsperspektiv står det helt klart att ingen av de tre varianterna som tagits fram är något alternativ till det arbete som pågår med Ostlänken. Det är inte rimligt att helt bortse från de regionala och lokala vinsterna med en utvidgad arbetsmarknadsregion och utökad pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling, för att hålla en snålt tilltagen kostnadsram, säger Pia Carlgren, t f vd Östsvenska Handelskammaren.

– Med tanke på den kraft som lagts ner för att omforma och bringa nyttorna med Ostlänken till stadskärnorna längs tillväxtstråket, vore externa stationslägen ett enormt resursslöseri och respektlöst mot dagens och framtidens skattebetalare. Det ser vi som uteslutet, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Relaterade #Infrastruktur

16 april, 2024

ESIC-lunch i Norrköping 16 april

Den 16 april är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 maj, 2024

Frukostmöte med Anna Maria Corazza Bildt

Ställ dina frågor om EU-samarbetet och det stundande valet till en av de mest namnkunniga...

amcb med flaggan

17 maj, 2024

Nyfiken på EU?

Den 9 juni håller Sverige val till Europaparlamentet. Har du koll?

EU
Nyhet
Snabbfakta EU

Snabbfakta om EU

Nyheter

Valet till Europaparlamentet äger rum den 6-9 juni i år. Friska upp dina kunskaper om Europeiska unionen här.

Nyhet
Snabbfakta EU

Snabbfakta om EU

Nyheter

Valet till Europaparlamentet äger rum den 6-9 juni i år. Friska upp dina kunskaper om Europeiska unionen här.

Nyhet
snabbtag 1920x1080

Remissvar Rumslig strategi för Östergötland

Remissvar

Vi ser att ökad tillgänglighet mellan arbetsmarknadsregionerna, men också med omkringliggande samt den internationella marknaden skulle förbättra förutsättningarna för tillväxt,...

Nyhet
feb

BILDSPEL: Så var februari månads event

Nyheter

Försvarsmakten pratade om kriskommunikation, en heldag med riksbankschefen, infrastrukturinspiration i Tyskland, tillståndsprocesser på LINK, BoardMatch, stort digitalt event om hållbarhet...