Östsvenska Handelskammaren

Bygg Ostlänken nu!

I Sverige planeras det för fullt för den nya nationella höghastighetsjärnvägen som ska knyta samman tillväxtregionerna och skapa en ny tillförlitlig stambana. Ostlänken utgör den första etappen, en järnväg som är viktig för vår regions fortsatt starka utveckling och för näringslivets konkurrenskraft. I region East Sweden är näringslivet tydliga med behovet av satsningen, nedan kan du ta del av starka röster från näringslivet som förklarar varför. Här är Nils Ringborgs, VD Holmen Paper, kommentarer.

Varför är behovet av tillförlitlig infrastruktur mellan tillväxtregionen East Sweden och Stockholm viktigt? 
Vi kan aldrig stanna upp i vår strävan att öka svensk konkurrenskraft inom alla områden. Transportsystem som klarar framtidens krav på hållbarhet – effektivitetsmässigt, miljömässigt och kapacitetsmässigt – är en av de viktigaste
förutsättningarna för stark konkurrenskraft och här lämnar dagsläget mycket i övrigt att önska.

Hur kommer Ostlänkens färdigställande påverka er verksamhet? 
Den blir självklart en av flera parametrar när vi utvärderar våra industriplatsers långsiktiga framtidsperspektiv. Tillgång till effektiva transportsystem för både gods- och persontransporter är en parameter vid investeringsbeslut. Men Östlänken öppnar också upp arbetsmarknaden och möjliggör tillgång till ny kompetens som annars inte vore tillgänglig med längre pendlingstider.

Hur påverkas er organisation av dagens infrastruktur och varför bör den förbättras?
Vi anpassar oss självklart efter rådande läge men det driver kostnader som är onödiga. Det är av stor vikt att fler spår byggs och att de befintliga spåren rustas upp för långsiktig hållbarhet. Det finns idag spännande järnvägslösningar – intermodala lösningar – som är väldigt konkurrenskraftiga. Det finns många flaskhalsar i järnvägssystemet idag som måste byggas bort om vi på lång sikt ska utveckla våra logistiklösningar.

Vad ser ni som risker om inte satsningen görs?
På sikt försämras näringslivets konkurrenskraft om inte transportsystemen följer med sin tid och utvecklas. Dagens situation är långsiktigt inte hållbar och då ledtiderna är långa för att förbättra situationen behöver vi agera nu. Eller snarare, vi borde redan ha agerat och vara på väg.

holmen_nils_240x360

Nils Ringborg
VD, Holmen Paper

Relaterade #Nyheter

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Nyheter

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Effektivare tillståndsprocesser: En gemensam strävan i Östergötland

Nyheter

”Kickstart” var ordet, när Handelskammaren tillsammans med Cleantech Östergötland och länsstyrelsen samlade drygt 50 företagare på LINK Business Center för...

Kan vi bygga oss ur krisen? Träff med Catharina Elmsäter-Svärd

Nyheter

Stora behov av infrastruktur samt kompetensförsörjning är utmaningarna framåt.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

20 maj, 2024

Styrelseutbildning Gotland (Internat Grå gåsen)

Vill du kombinera utbildning med en exklusiv upplevelse i naturskön miljö? Nu erbjuds ett unikt...

Styrelseutbildning Gotland
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

18 mars, 2024

Lunch med kammaren

Den här lunchen passar för alla branscher och intresseområden och riktar in sig på nätverkande,...

IMG 8644 1
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Nyhet
217A2842

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Infrastruktur

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...