Östsvenska Handelskammaren

”Dags att släppa handbromsen och investera i en effektiv och klimatvänlig infrastruktur”

Den handbroms som de sex professorerna uppmanar KD:s riksting att dra i, drog politikerna i redan på 60-talet. Därefter har inga stora kapacitetstillförande järnvägsinvesteringar gjorts, skriver vd:arna för Östsvenska, Sydsvenska, Västsvenska och Jönköpings handelskammare.

REPLIK DN DEBATT 7/11. Den handbroms som de sex professorerna uppmanar KD:s riksting att dra i, drog politikerna i redan på 60-talet. Därefter har inga stora kapacitetstillförande järnvägsinvesteringar gjorts, skriver vd:arna för Östsvenska, Sydsvenska, Västsvenska och Jönköpings handelskammare.

I helgen håller Kristdemokraterna riksting i Umeå. Så långt är vi överens med de professorer som på DN Debatt framför sina redan kända invändningar mot den planerade höghastighetsjärnvägen. Att investeringen är samhällsekonomiskt olönsam enligt Trafikverkets beräkningar stämmer.

Samma beräkningsmodell visar för övrigt att den pågående utbyggnaden av Stockholms tunnelbana och en eventuell upprustning av de befintliga stambanorna är ännu mer olönsamma per investerad krona. Listan över samhällsekonomiskt olönsamma järnvägsprojekt som aldrig borde genomföras, om Trafikverkets beräkningar snarare än folkvalda politiker får bestämma sträcker sig över hela landet från Lund till Norrbotniabanan.

Det är därför inte förvånande att den modell som ligger till grund för beräkningarna ifrågasätts. Den mest relevanta kritiken kommer från järnvägsgruppen på KTH som i en rapport från september i år bland annat visade hur Trafikverkets modell underskattar höghastighetsjärnvägens resandeökning och inte alls räknar med gränsöverskridande resor. Det senare får till följd att restidsvinsten för en person som tar höghastighetståget till Köpenhamn eller Hamburg värderas till 0 kronor. Om Trafikverket i stället tillämpade samma beräkningsmodell för stora infrastrukturprojekt som i Frankrike så hade höghastighetsjärnvägen bedömts som samhällsekonomiskt lönsam.

Vad gäller kostnaden för höghastighetsjärnväg förvånar det oss att professorerna hänvisar till en rapport från Stockholms Handelskammare där de utan underlag påstår att kostnaden kan bli 400 miljarder kronor. Det finns enligt Trafikverket just nu ingenting som tyder på att kostnaden kommer att skena iväg. Det är också lätt att glömma att det finns stora projekt som kommer in under budget, men de får sällan så mycket uppmärksamhet.

Vi delar uppfattningen att det behövs storstadsnära spårsatsningar, sträckan Göteborg – Borås är en sådan, men att säga nej till höghastighetsjärnväg för att inga nya spår just nu planeras från Järna till Stockholm är märkligt. Vore det inte bättre att arbeta för att ytterligare spår byggs från Järna till Stockholm så att kapaciteten finns den dag den behövs?

Huvudstaden och dess myndigheter, riksdag, regering, nationella kulturinstitutioner med mera måste vara tillgänglig för övriga Sverige och med höghastighetsjärnväg förbättras den tillgängligheten för Götalands invånare markant. Samtidigt som huvudstaden är mål- eller startpunkt för många resor måste det påpekas att höghastighetsjärnvägen även möjliggör regional pendling i Götaland när städer som Göteborg – Borås – Jönköping – Linköping knyts ihop. Järnvägens kritiker, däribland de sex professorerna som talar om skattesubventionerade långväga resor i hög hastighet, förefaller blunda för att 75 procent av resenärerna beräknas kliva på och/eller av vid någon av de mellanliggande stationerna.

Den handbroms som de sex professorerna uppmanar KD:s riksting att dra i, drog politikerna i redan på 60-talet. Därefter har inga stora kapacitetstillförande järnvägsinvesteringar gjorts. Nu är det dags att släppa handbromsen och investera i en effektiv och klimatvänlig infrastruktur i hela landet.

Christan Berger, vd Östsvenska Handelskammaren

Stefan Mûchler, vd Sydsvenska Handelskammaren

Johan Trouvé, vd Västsvenska handelskammaren

Helena Zar Vallin, vd Jönköpings handelskammare

Relaterade #Nyheter

Får du känslan av att världen är upp och ner? 

Nyheter

Det är svårt att inte känna sympati för känslan av hopplöshet. Samtidigt är det nu ännu viktigare att vi i...

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

Nyheter

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 mars, 2025

Trump, tullar och handelspolitik

Sedan den nya presidentadministrationen tillträdde har handelsrelationerna med USA präglats av oförutsägbarhet och oro. Strafftullar,...

12 mars, 2025

Tyskland efter valet – reformutmaningar och Tyskland inom EU

Tyskland går till val i slutet av februari efter att Olaf Scholtz koalitionsregering kollapsat. Enligt...

22 maj, 2025

Lär dig ChatGTP och håll ditt företag i framkant

Denna halvdags utbildning ger dig praktisk kunskap kring hur du får in ChatGPT som en...

Nyhet

Får du känslan av att världen är upp och ner? 

Krönikor

Det är svårt att inte känna sympati för känslan av hopplöshet. Samtidigt är det nu ännu viktigare att vi i...

Nyhet
Grafik: Söderköpings kommun

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

Infrastruktur

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Nyhet

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...