Östsvenska Handelskammaren

”Där hjärtat alltid är med” – 10 år med Hollies Kommunikation

Med kärlek för kommunikation och viljan att bidra till ett godare samhälle startade My Lieberman och Cilla Holmqvist 2010 Hollies Reklambyrå. De dryga tio åren som passerat har varit en berg- och dalbana, men nu står de starkare än någonsin och redo för framtiden. Vi har träffat My, som numer är ensam ägare, för att höra hennes historia, tankar om framtiden och om vikten av att bygga goda varumärken.

Hollies Reklambyrå har blivit Hollies Kommunikation. En namnändring som ännu bättre beskriver det de arbetar med. 
I början hade jag svårt med att vi hette reklambyrå, jag har ju själv ”nej tack till reklam” på brevlådan, skrattar My. Det var det man hette, men då liksom nu handlade det om så mycket mer än reklam, så namnet Hollies Kommunikation passar oss mycket bättre.

I år fyller Hollies tio år och det var My som startade byrån tillsammans med Cilla Holmqvist 2010. Som vänner och kolleger i samma team på ett företag började de diskutera möjligheten att göra något ihop. Och med Mys bakgrund som journalist och Cillas som Art Director kände de att de kunde starta, en egen reklambyrå. 
Vi ville jobba närmare våra kunder och jag ville skriva mer än vad jag hade möjlighet att göra på jobbet jag hade, säger My som också i samma veva utbildade sig till copywriter. 

Flygande start  

Det blev minst sagt en flygande start. Genom att skicka ut brev till alla de kände privat fick de snabbt kunder. Många kunder. 
Det gick lite för bra. Vi hade möten på dagarna som ledde till nya uppdrag och så fick vi vara kreativa på kvällar och nätter, berättar My.

Ganska snabbt insåg de att de hade mer jobb än de klarade av. De behövde anställa. Och bara några månader senare var de fyra. Framgångarna fortsatte och de blev en fullservicebyrå inom allt som handlade om kommunikation. Men sen hände något.
Plötsligt försvann de stora uppdragen, utan att vi riktigt förstod varför, säger My.

Det var runt 2014 och det började bli tufft. Men löner och omkostnader skulle ändå betalas. Efter ett krismöte insåg de att det fanns två vägar att gå. Kasta in handduken och ge upp. Eller satsa. De valde att satsa. Fem år senare kan man konstatera att det var rätt.
Idag har vi en ekonomi i balans. Det har lönat sig att fortsätta att sträva efter det man tror på, säger My.

Men under de här åren valde Cilla att lämna Hollies för nya uppdrag och My tog över firman. Den huserar fortfarande i samma fantastiska lokaler i Knäppingsborg, mitt i Norrköpings hjärta, och består idag förutom My också av grafikern och strategen Ulrika Karlsson Greiff.

Kunder som delar värdegrund  

Idag arbetar Hollies med kunder runt om i Sverige och de har väl utarbetade samarbeten med expertkompetens inom olika områden. Och de jobbar helst med företag som delar deras värdegrund.
Vi startade för att vi ville bidra till ett godare samhälle, en godare kultur. Det är det vi jobbar för fortfarande. De projekt som blir bäst är de där kunder delar vår värdegrund, säger My.

Just värdegrundsarbete ligger My och Hollies varmt om hjärtat. Att skapa och bygga goda varumärken med ett äkta samhällsengagemang är det byrån vill göra. Ett gott varumärke är ett starkt varumärke, som blir hållbart på ett helt annat sätt. Men det är ingen quick fix. Kommunikation är föränderligt och något vi behöver jobba långsiktigt med. Inte minst viktigt idag. Det vi vill se nu är företag som skapar uppriktig och ansvarstagande kommunikation, menar My. 

Hon fortsätter att belysa betydelsen av det och vikten av att involvera och engagera kunderna i processen. Ju tidigare desto bättre säger My och menar att det är få kunder som vill ha ett färdigt resultat presenterat för sig. 
Att kunder tidigt är med i processen, för att tillsammans med oss skapa värderingsstyrd kommunikation, är en förutsättning för ett lyckat resultat och för att de sen ska kunna leva sitt varumärke.

Ny satsning  

Under åren har Hollies insett betydelsen av att utvecklas för att alltid vara relevanta. För ett år sen gjorde de en ny satsning då de började producera posters med motiv från lokala konstnärer och fotografer. Namnet blev Hollies Form och satsningen har fallit väl ut säger My och pekar på några som hänger på väggen.
Jag älskar papper och jag älskar snygga bilder. Här får jag jobba med båda delarna.

Hollies ser ljust på framtiden och kommer fortsätta att göra det de är bäst på – kommunikation – där hjärtat alltid är med. Och med målsättningen att få fler kunder att plocka fram sina hjärtan och ödmjukhet för att lyckas ännu bättre med sin kommunikation. 

Och förhoppningsvis även bidra till ett godare och snällare samhälle.      

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...