Östsvenska Handelskammaren

”Där hjärtat alltid är med” – 10 år med Hollies Kommunikation

Med kärlek för kommunikation och viljan att bidra till ett godare samhälle startade My Lieberman och Cilla Holmqvist 2010 Hollies Reklambyrå. De dryga tio åren som passerat har varit en berg- och dalbana, men nu står de starkare än någonsin och redo för framtiden. Vi har träffat My, som numer är ensam ägare, för att höra hennes historia, tankar om framtiden och om vikten av att bygga goda varumärken.

Hollies Reklambyrå har blivit Hollies Kommunikation. En namnändring som ännu bättre beskriver det de arbetar med. 
I början hade jag svårt med att vi hette reklambyrå, jag har ju själv ”nej tack till reklam” på brevlådan, skrattar My. Det var det man hette, men då liksom nu handlade det om så mycket mer än reklam, så namnet Hollies Kommunikation passar oss mycket bättre.

I år fyller Hollies tio år och det var My som startade byrån tillsammans med Cilla Holmqvist 2010. Som vänner och kolleger i samma team på ett företag började de diskutera möjligheten att göra något ihop. Och med Mys bakgrund som journalist och Cillas som Art Director kände de att de kunde starta, en egen reklambyrå. 
Vi ville jobba närmare våra kunder och jag ville skriva mer än vad jag hade möjlighet att göra på jobbet jag hade, säger My som också i samma veva utbildade sig till copywriter. 

Flygande start  

Det blev minst sagt en flygande start. Genom att skicka ut brev till alla de kände privat fick de snabbt kunder. Många kunder. 
Det gick lite för bra. Vi hade möten på dagarna som ledde till nya uppdrag och så fick vi vara kreativa på kvällar och nätter, berättar My.

Ganska snabbt insåg de att de hade mer jobb än de klarade av. De behövde anställa. Och bara några månader senare var de fyra. Framgångarna fortsatte och de blev en fullservicebyrå inom allt som handlade om kommunikation. Men sen hände något.
Plötsligt försvann de stora uppdragen, utan att vi riktigt förstod varför, säger My.

Det var runt 2014 och det började bli tufft. Men löner och omkostnader skulle ändå betalas. Efter ett krismöte insåg de att det fanns två vägar att gå. Kasta in handduken och ge upp. Eller satsa. De valde att satsa. Fem år senare kan man konstatera att det var rätt.
Idag har vi en ekonomi i balans. Det har lönat sig att fortsätta att sträva efter det man tror på, säger My.

Men under de här åren valde Cilla att lämna Hollies för nya uppdrag och My tog över firman. Den huserar fortfarande i samma fantastiska lokaler i Knäppingsborg, mitt i Norrköpings hjärta, och består idag förutom My också av grafikern och strategen Ulrika Karlsson Greiff.

Kunder som delar värdegrund  

Idag arbetar Hollies med kunder runt om i Sverige och de har väl utarbetade samarbeten med expertkompetens inom olika områden. Och de jobbar helst med företag som delar deras värdegrund.
Vi startade för att vi ville bidra till ett godare samhälle, en godare kultur. Det är det vi jobbar för fortfarande. De projekt som blir bäst är de där kunder delar vår värdegrund, säger My.

Just värdegrundsarbete ligger My och Hollies varmt om hjärtat. Att skapa och bygga goda varumärken med ett äkta samhällsengagemang är det byrån vill göra. Ett gott varumärke är ett starkt varumärke, som blir hållbart på ett helt annat sätt. Men det är ingen quick fix. Kommunikation är föränderligt och något vi behöver jobba långsiktigt med. Inte minst viktigt idag. Det vi vill se nu är företag som skapar uppriktig och ansvarstagande kommunikation, menar My. 

Hon fortsätter att belysa betydelsen av det och vikten av att involvera och engagera kunderna i processen. Ju tidigare desto bättre säger My och menar att det är få kunder som vill ha ett färdigt resultat presenterat för sig. 
Att kunder tidigt är med i processen, för att tillsammans med oss skapa värderingsstyrd kommunikation, är en förutsättning för ett lyckat resultat och för att de sen ska kunna leva sitt varumärke.

Ny satsning  

Under åren har Hollies insett betydelsen av att utvecklas för att alltid vara relevanta. För ett år sen gjorde de en ny satsning då de började producera posters med motiv från lokala konstnärer och fotografer. Namnet blev Hollies Form och satsningen har fallit väl ut säger My och pekar på några som hänger på väggen.
Jag älskar papper och jag älskar snygga bilder. Här får jag jobba med båda delarna.

Hollies ser ljust på framtiden och kommer fortsätta att göra det de är bäst på – kommunikation – där hjärtat alltid är med. Och med målsättningen att få fler kunder att plocka fram sina hjärtan och ödmjukhet för att lyckas ännu bättre med sin kommunikation. 

Och förhoppningsvis även bidra till ett godare och snällare samhälle.      

Relaterade #Nyheter

Handelskammaren kommenterar regeringens höstbudget

Nyheter

På tisdagen offentliggjordes regeringens budget för 2024. Ur ett östsvenskt näringspolitiskt perspektiv rymmer den några positiva besked, men saknar samtidigt...

Generation Pep får prispengarna från 2023 års East Sweden Sustainability Award

Nyheter

På Handelskammarens årsmöte tidigare i år stod det klart att mottagaren av årets hållbarhetspris, East Sweden Sustainability Award, gick till...

STORT BILDSPEL: Succé för Handelskamrarnas arena i Almedalen

Nyheter

En heldag med kunskapshöjande seminarier, givande möten, nya kontakter och trevligt nätverksmingel. Här kan du se alla bilderna från vår...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

10 oktober, 2023

Nätverksträff med HR-nätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som har en ledande befattning inom HR. Endast en...

Nyhet

Höj ambitionerna för svensk konkurrenskraft

Debatt

Vi som representerar det regionala näringslivet, anser att de finanspolitiska ambitionerna för Sverige är för blygsamma och att det finns...

Nyhet

Massor av möjligheter med schaktmassor? Ett digitalt återbesök i historien med ett framåtsyftande innehåll!

ESIC

Dyrt och platskrävande? Schaktmassor kan kallas mycket men sällan tas det för vad det är – en värdefull resurs. Östergötland...

Nyhet

Höj ambitionerna för svensk konkurrenskraft

Debatt

Vi som representerar det regionala näringslivet, anser att de finanspolitiska ambitionerna för Sverige är för blygsamma och att det finns...

Nyhet

Massor av möjligheter med schaktmassor? Ett digitalt återbesök i historien med ett framåtsyftande innehåll!

ESIC

Dyrt och platskrävande? Schaktmassor kan kallas mycket men sällan tas det för vad det är – en värdefull resurs. Östergötland...

Nyhet

Handelskammaren kommenterar regeringens höstbudget

Pressmeddelanden

På tisdagen offentliggjordes regeringens budget för 2024. Ur ett östsvenskt näringspolitiskt perspektiv rymmer den några positiva besked, men saknar samtidigt...