När du kommer till Valdemarsvik som turist och du vill veta var det närmsta boendet är eller var de vackraste vandringslederna går så kommer du antagligen att träffa och prata med Anette Svensson eller Thomas Ekh. För Anette och Thomas driver Valdemarsviks turistbyrå på uppdrag av Valdemarsviks kommun och har gjort det sedan 2010. De är aktiva företagare som inte bara driver turistbyrån utan har fler projekt igång. Vi har träffat dem för att höra mer om företaget, om turismen i kommunen och hur det är att driva företag i Valdemarsvik.
Hej, berätta lite kort om ert företag, vad gör ni och till vem?
Vi driver Turistcenter i Valdemarsvik AB och har flera verksamhetsgrenar. Vi är fyra året-runt-anställda och på sommaren har vi 2-3 sommaranställda.
Dels driver vi Valdemarsviks turistbyrå på uppdrag av kommunen, dels har vi olika egna verksamheter med bl.a. digitaltryckeri, en månatlig gratistidning och souvenir- och presentshop. Inom uppdraget för turistbyrån är vi även hamnvärdar i Valdemarsviks gästhamn, både för båtar och husbilar. Turistbyråverksamheten riktar sig främst mot besökare men även mot kommuninvånare.
Gratistidningen, ValdemarsviksBladet, är vår största verksamhetsdel och omsättningen har fördubblats sedan 2010. Med tidningen når vi ut till alla hushåll och företag i Valdemarsviks kommun och alla hushåll i de kommundelar i Västervik, Åtvidaberg och Söderköping som gränsar till Valdemarsvik. Under sommaren når vi även samtliga sommarfastigheter i utgivningsområdet. Det gör att vi når många läsare med vår tidning.
Hur startade företaget?
Turistcenter i Valdemarsvik AB startade 2010 när vi fick möjligheten att överta nuvarande verksamheten, med bl.a. turistbyrån och annonstidningen ValdemarsviksBladet, då tidigare ägare skulle gå i pension.
Hade ni drivit företag tidigare?
För Anette var det en ny upplevelse, efter många år som anställd och inte företagare, men för mig var det en omstart då jag drivit företag tidigare i kommunen inom besöksnäringen, säger Thomas. Efter godkännande av Valdemarsviks kommun tog vi över 1 oktober 2010.
Vilket är ert huvudfokus idag?
Fokus ligger på gratistidningen och turistbyrån och vi tittar på hur vi kan utveckla dessa verksamheter ytterligare. Till hjälp med våra utvecklingsplaner skulle vi gärna se extern kompetens, t.ex. en mentor eller styrelsemedlem.
Vår ambition är att vara den bästa turistbyrån i regionen och vi har tagit fram värdegrunder som vi arbetar efter. Vårt arbete med att ge våra invånare och besökare god service och bra information verkar ge effekt då vi har ökat de fysiska besöken på turistbyrån med 30% ökning i juni-augusti 2015 jämfört med samma period 2014.
Och Valdemarsviksbladet växer?
Ja, vi har utvecklat tidningen sedan starten. Vi gjorde en undersökning bland våra annonsörer var de hade sitt kundupptagningsområde vilket ledde till en utökning av utgivningsområdet med det dubbla mot tidigare. Idag är upplagan under perioden juni-augusti 14.000 och övriga året 9.200 per nummer. Vi har även utvecklat innehållet från en ren annonstidning till litet mera redaktionellt innehåll. Vi har flera sidor medborgarinformation från Valdemarsviks kommun, evenemangskalender, positiva artiklar om ungdomar som kommer från kommunen m.m. Det, tillsammans med hur många läsare vi når, gör att den har blivit populär för företag och föreningar att annonsera i.
Hur är turismen i Valdemarsvik idag?
Turistnäringen är en av Valdemarsviks viktigaste näringar. Vi kan se att man tycker att småskaligheten med Valdemarsvik är viktigt, närheten till storstaden (Norrköping) men också närheten till lugn och ro. Här är lugnt och fridfullt! Vi är även en kommun, trots sin litenhet, som har många arrangemang av olika slag, våra föreningar och arrangörer är engagerade.
Sedan ett par år tillbaka ser vi hur husbilsgästen har ökat markant och bidrar starkt med köpkraft. Skärgården är ju naturligtvis vårt dragplåster och där finns ju sedan några år möjligheten att åka ut med Östgötatrafikens båtar till en överkomlig summa.
En kommande attraktion är våra vandringsleder, som är en del av Östgötaleden, där vissa av sträckningarna är unika med sin skärgårdsnaturprägel, både hav och skog, och ligger i naturreservat. Det är en efterfrågan på långa och korta vandringsslingor för både unga och äldre.
Varför ska man turista i Valdemarsvik?
Den underbara naturen med både orörd skärgård och härliga skogslandskap. Söker du lugn och ro från all vardagsstress är det också en anledning att komma hit.
För båtgästen är Gryts skärgård en av de vackraste skärgårdarna i Sverige (världen?) att segla i, med tillgång till både gästhamnar och naturhamnar. För dem utan båt kan man komma ut i skärgården med Östgötatrafiken eller hyra en båttaxi. Eller varför inte följa med postbåten.
Som vi nämnt tidigare kan man vandra på unika sträckningar av Östgötaleden i naturreservat där havet och skogen möter varandra på många av våra leder.
Småskaligheten finns även i centrala Valdemarsvik vad gäller shopping, caféer och restauranger. Det är trevligt att komma hit helt enkelt.
Vilka är era största utmaningar?
Största utmaningen är personal. Många tror inte att det är så svårt att arbeta på en turistbyrå men vi ställer krav på språk, datakunskap och lokalkännedom. Eftersom vi även har ett litet digitaltryckeri och en gratistidning så har vi ju även önskemål om andra mjukvarukunskaper, så då är inte många aktuella.
Hur ser ni på framtiden?
Vi ser positivt på framtiden, de utvecklingstankar vi har med företaget känns spännande.
Varför är ni med i Handelskammaren?
Nätverk och utbildningar är de primära anledningarna.
Vi har själva varit på ett flertal nätverksträffar och gått ett par utbildningar. Nätverksträffarna känns bra, lagom stora och det gör att de fyller den funktion det är tänkt, dvs. att nätverka. På senare tid har även utbildningar erbjudits för oss små företagare, jag har till exempel gått en kurs i upphandling, säger Thomas. Vi tittar på andra utbildningar men de har inte stämt i tid för oss.
Hur är det att driva företag i Valdemarsvik?
Valdemarsvik är en tydlig småföretagarkommun och där många driver sitt företag i lagom takt och är nöjd med det. På en liten ort är det ofta korta vägar i kontakter med kommunen, den lokala sparbanken, andra företagare och föreningar. Många gånger gör man affärer i kön i matbutiken eller på lunchrestaurangen.
Tack Thomas och Anette för intervjun och fortsatt lycka till med era verksamheter.