Maria Björk Hummelgren, Näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren och Christer Bruzelius, vd Destination Gotland
-I mitten på mars exploderade coronakrisen, och det blev nästintill en tävlan mellan länder att vidta de mest dramatiska restriktionerna, beskriver Christer Bruzelius. I Sverige höll myndigheterna sig mer måttfulla, men rekommendationen ”inga onödiga resor” påverkade förstås oss mycket.
Anpassar resandet efter corona
Inför påsken, som är en stor resehelg, hade Destination Gotland en mängd resor bokade till ön. Bolaget erbjöd då kunderna 500 kronor för att senarelägga sina resor till efter 31 maj. 91 procent av de som bokat en resa bokade då av eller nappade på erbjudandet.
-För att värna om vår personal och besättning och skydda dem från smittan fortsatte vi under hela våren med bara bastrafiken med två fartyg. I maj minskade vi antalet resande med 70 procent. Reserestriktionerna lättade ju den 13 juni, och vid midsommar gick vi upp till 60 procent beläggning, säger Christer Bruzelius.
Nu till högsäsong, sommarveckorna 29-31, tar Destination Gotland emot cirka två tredjedelar av fartygens kapacitet, ser till att ta ombord och släppa av passagerarna i omgångar och håller en ledig plats mellan varje sällskap. Bolaget har löpande dialog med den lokala smittskyddsläkaren för att anpassa reglerna för resandet.
Gotland har en bofast befolkning på cirka 60 000 invånare. På sommaren brukar den mer än fördubblas. I år kommer det inte bli lika många som reser över, främst de som har koppling till ön på ett eller annat sätt. Övriga kanske väntar till nästa sommar. En liten högljudd skara, som startat Facebookgrupp och fått stor uppmärksamhet i media, har velat helt stänga ute besökare till Gotland. Men det är inte gemene gotlännings inställning, menar Christer Bruzelius.
-Sommaren är Gotlands viktigaste månad. Hur sommaren går avgör hur året blir. I år blir det ändå en sommar, om än sämre än vanligt, som innebär att många ändå företag kan överleva, resonerar han.
Stöden missar besöksnäringen
De ekonomiska stöd och krispaket som regeringen presenterat för att lindra skadorna av coronakrisen har inte kommit besöksnäringen särskilt mycket till del. Branschen har sådana toppar och dalar, inte minst på Gotland. Under februari och mars pågår förberedelser inför sommarsäsongen, och kostnader för företagen, samtidigt som omsättningen kan vara noll. Det betyder också noll i stödpengar för dessa månader.
-Jag förstår logiken för industrin och även att de politiska besluten behövde fattas snabbt. Men för besöksnäringen har de inte gett effekt. Nu är det nog lite sent med den typen av stödinsatser, nu behöver man se framåt för att få igång branschen igen.
Planer på förändrad Almedalsvecka
En stor omställning för Gotland och framför allt Visby är den inställda Almedalsveckan. Men en comeback är förstås planerad för 2021 och Christer Bruzelius är engagerad i frågan för näringslivet på Gotland – som vill se förändringar i planeringen redan till nästa år: en nerkortad fyra dagar lång vecka med två partier per dag, och så ett rullande schema för det.
-Dessutom vill vi förlägga Almedalsveckan till vecka 26 istället för 27, säger han. Då blir politikerveckan perfekt i skarven mellan midsommar och semestermånaden juli, som ur besökssynpunkt ändå alltid kommer vara stark.
Region Gotland och beslutande politiker verkar dock vilja avvakta förändringarna fram till 2023.
-Det finns ingen anledning att vänta. Nu har vi haft ett mellanår, nu bör ändringarna införas. Almedalsveckan är framför allt ett Visbyarrangemang, tidigarelägg den och låt sedan resten av Gotland få ta del av en längre sommarsäsong, avslutar Christer Bruzelius.