Östsvenska Handelskammaren

Det borde inte vara så trångsynt i toppen

I veckan släppte stiftelsen Allbright sin årliga vårrapport om jämställdhet och mångfald i landets börsbolag. Intressant och viktig läsning men något dyster, skriver 100-listans projektledare Jonna Hedlund.

Att rapportens rubrik lyder Trångsynt i toppen är tyvärr passande för hur det ser ut i Sveriges börsbolag. Nio av tio vd:ar är män med svensk bakgrund och Sverige placerar sig under EU-snittet när det kommer till kvinnliga vd:ar.

Blickar vi tillbaka tio år konstaterar Allbright i rapporten att det idag är fyra gånger fler kvinnor på vd-positioner. Åtminstone en positiv utveckling men de utgör bara 12 procent av börsens vd:ar – och utvecklingen går långsamt, det har sett ut så här de senaste fem åren. Vi ser att Sverige halkar efter i internationella mätningar och länder som Bulgarien, Kroatien och Slovaken toppar listan.  

Hur det kommer sig att det ser ut så här är fortfarande? Gång på gång läser vi i studier att diversifierade grupper ger bättre innovation och nytänkande som ökar konkurrenskraften och lönsamheten. Att majoriteten av Sveriges akademiker är kvinnor borde även det vara ett starkt argument för att vi borde ha kommit längre. För vi är alla är ju överens om att kompetens är det allra viktigaste – och den besitter ju både kvinnor och män.  

För att se en förändring måste vi börja se bortom det personliga nätverket, som så ofta väger tungt på arbetsmarknaden – det gör ju att vi missar all den kompetens som finns därute. Om vi inte börjar göra det, tror jag att vi kommer att stå och stampa vid samma snedfördelning alldeles för länge.  

Jag är glad över att vi idag är många organisationer som belyser och arbetar hårt med kompetens- och jämställdhetsfrågan.  

Framåt tillsammans för förändring.  

Jonna Hedlund, projektledare 100-listan och styrelsefrågor 

Läs rapporten här. (extern länk)  

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Remissvar gällande avgifter till sjöss

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar synpunkter gällande nya farleds- och lotsavgifter.

Från 2 till 40 anställda: ”Ofantligt många skriker efter laddstationer”

Medlemsintervjuer

Här kan vi snacka om rätt i tiden. Att driva företag som levererar helhetslösningar inom elbilsladdning 2022. Opigo i Norrköping...

Ett skepp kommer lastat – Almedalsseminarium om sjöfartens roll

Nyheter

Sverige har en lång kustlinje, våra största städer och tillväxtorter ligger nära vatten. Sjöfarten har en särställning i det svenska...

Remissvar gällande avgifter till sjöss

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar synpunkter gällande nya farleds- och lotsavgifter.

Från 2 till 40 anställda: ”Ofantligt många skriker efter laddstationer”

Medlemsintervjuer

Här kan vi snacka om rätt i tiden. Att driva företag som levererar helhetslösningar inom elbilsladdning 2022. Opigo i Norrköping...

Ett skepp kommer lastat – Almedalsseminarium om sjöfartens roll

Nyheter

Sverige har en lång kustlinje, våra största städer och tillväxtorter ligger nära vatten. Sjöfarten har en särställning i det svenska...