Östsvenska Handelskammaren

Det handlar om how? och why?

Om Linköping vill förbättra sitt företagsklimat handlar det om attityd – från kommunstyrelsesalen till tjänstemannakontoret. 

Ett gynnsamt företagsklimat gör det lättare att starta och driva framgångsrika företag. Framgångsrika företag erbjuder människor arbete och kommuner skatteintäkter. Så kommuner har allt att vinna på ett behagligt och fördelaktigt klimat för företag.

Idag släpper Svenskt Näringsliv sin ranking över svenska kommuners företagsklimat. Det finns fler undersökningar av den här typen och de visar lite olika utfall. Svenskt Näringslivs är ändå den som får störst uppmärksamhet och kommuner gör klokt i att här försöka förbättra sina resultat. Placeringarna på 2019 års ranking är i skrivande stund inte tillgängliga, men baserat på de redan släppta omdömena står det klart att placeringen dalat för de två största kommunerna.

Företagens sammanfattande omdöme om Linköpings kommun har sjunkit från 3,37 (2018) till 3,25 (2019). Skalan är 1-6 där betyget 4 räknas som bra. För Norrköping är tappet än större från 3,31 (2018) till 2,86 (2019). Det kan jämföras med den ständiga ettan i sammanhanget, Solna, som får 4,09. Eller bäst i östgötaklassen, Ydre (plats 11), med stigande 4,44.

Tittar man närmare på Östergötlands två tillväxtmotorer så utkristalliserar sig problem/möjligheter (beroende på hur man väljer att se det) i kommunernas attityd, service och dialog gentemot företagen. Det handlar alltså inte om någon raketforskning, utan helt enkelt om hur – how – kommunerna (i de flesta fall tjänstemännen) kommunicerar med företagarna.

Politikerna och direktörerna kan kråma sig blå om vikten av det regionala näringslivet. Om förståelsen inte sipprar ner i den kommunala organisationen har det ingen effekt. Samtliga medarbetare måste ha insikt om varför – why – kommunen finns och var skattepengarna som finansierar verksamheten kommer från. Det hela mynnar ut i en ledarskapsfråga.

Det börjar med synen på sig själv, för kommunen likväl som den enskilde tjänstemannen. Finns jag för min egen eller andras skull? Är jag en möjliggörare eller en grindvakt? Även om svaret ibland måste vara det senare, kan den rollen antas på olika sätt. När jag behöver säga nej och inser att företagaren förmodligen kommer att bli besviken, kan jag välja på vilket sätt jag levererar beskedet. Som chef bör jag påpeka att valet ska falla på det vänligare och mest tillmötesgående alternativet.

Rocket science? Inte särskilt. Mer om enträget arbete och ständig påminnelse om – hur och varför.

 

[skribent medarbetare=”Maria Björk Hummelgren”]

Relaterade #Nyheter

Trafikverket om Ostlänken: "Det viktiga är att ni företag är inspelade"

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...

Experten: “Intresset för tullfrågor har ökat enormt”

Nyheter

Handelskammar-aktuelle och prisbelönte tullexperten Kristian Sördell-Halse om vanligaste frågan just nu. Dessutom tre tips för dig som arbetar med tullfrågor!

BILDSPEL: Se Kristerssons besök hos Handelskammaren i Linköping

Nyheter

Inte en stol stod tom när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammarens hörsal Stångebro under tisdagen. Luncheventet lockade ett...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

9 december, 2025

Vill ni stärka arbetsmiljöarbetet hos er?

3 dagars grundutbildning som ger chefer, skyddsombud och medarbetare den kunskap och de verktyg som...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...