Östsvenska Handelskammaren

Det lilla företaget med de stora kunderna

”Det är inte systemet som är styrkan, det är människorna bakom.” Angelica Wistbo Nibell, försäljningschef på Wistbo Information, kan inte nog poängtera vikten av att rekrytera rätt medarbetare för att skapa det bästa teamet. Och de bästa resultaten. Något de verkligen lyckats med då någon aldrig slutat på företaget. Idag omsätter företaget sju miljoner men deras kunder 22 miljarder. Vi har träffat det lilla företaget med de stora kunderna.

1997 startade hennes far Peter Wistbo företaget. 2002 ombildades bolaget till det som idag är Wistbo Information. Med driften i fokus har företaget tagit fram och utvecklat en driftportal – en kommunikationsplattform för att säkerställa att driften fungerar och kommunikationen sker korrekt och tryggt.

– Det är sällan system är framtagna efter driftpersonalens behov och utmaningar. Tidigare var det på sin höjd post-it-lappar eller ett kollegieblock mellan skiften med information om vad som hänt eller en anpassning i ett befintligt system med helt andra ursprungliga användningsområden. Med hjälp av vår tjänst säkerställs att inget viktigt missas eller försvinner, säger Angelica.

Plattformen hanterar allt som rör driftpersonalen under en dag, som att lämna över information skiften emellan, rapportera avvikelser, entreprenörer och genomföra kvalitetssäkrade ronderingar.

Att skapa värde för kunderna och människorna som använder systemet är det som allt handlar om menar Angelica. Wistbo Information har få men stora kunder främst inom energibranschen som kraft- och värmeverk.

– Vi har 33 kunder som tillsammans omsätter 22 miljarder. Det är lite häftigt att vi som relativt litet företag är samarbetspartner till de här stora.

Och för vare sig Wistbo eller Wistbos kunder har Coronapandemin påverkat dem något märkbart.

– Våra kunder var vana att arbeta digitalt, för dem märktes knappt omställningen från fysiska till digitala möten och arbetssätt.

Rätt medarbetare viktigast

Intresset för Wistbo Information som företag har växt i takt med att företaget gjort detsamma. Idag är de sju anställda och kännedomen om företaget är stort inom energibranschen runt om i Sverige, även om man i Norrköping fortfarande är en relativt anonym aktör. Förfrågningarna blir fler och fler och från nya branscher och nu planeras för att växa ytterligare med bland annat förstärkning på säljsidan.

– För oss handlar allt om kvalitet i alla led i företaget. Det är så otroligt viktigt att allt blir rätt. Ska vi växa med fler kunder eller nya branscher måste vi anställa och då måste vi verkligen hitta rätt människor. 

Och hittat rätt människor kan man säga att de lyckats med hittills. Inte en enda har slutat på företaget. 

– Det är inte systemet som är styrkan, det är människorna bakom. Det går att lära sig i princip allting, men drivkraften, hjärtat och engagemanget är något man har som person.

Med pappa som chef

Peter Wistbo är fortfarande ägare och tillika vd för företaget. Sedan några år tillbaka arbetar hans två döttrar Angelica och Johanna i företaget. Så, hur är det att jobba med pappa?

–    För oss är det väldigt viktigt att han är Peter på jobbet, och inte pappa. Vi måste skilja på sak och person och person och person. Det var inte självklart att jag eller vi skulle jobba på företaget men med facit i hand var det verkligen rätt beslut – för oss alla tre.

Angelica började på företaget för sex år sedan, innan arbetade hon 17 år på Holmen Paper i olika roller. Som försäljningsansvarig på Wistbo har hon fått fria händer att bygga och utveckla försäljningsavdelningen. 

– Förut gjorde Peter allt, nu har vi byggt upp en försäljningsavdelning, även om den är liten. Det har överlag varit en framgång för vår verksamhet att anställa expertkompetens inom olika områden, som när vi anställde vår apputvecklare.

Med fokus på att det ska gå bra för kunden fortsätter Wistbo sin framgångssaga, som den snabbfotade, kostnadseffektiva och lilla leverantören till de stora aktörerna. 

Här kan du läsa mer om Wistbos historia.

Relaterade #Nyheter

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

8 maj, 2026

All Business Is Social

Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer bjuder in till en gemensam lunchföreläsning om hur sociala medier påverkar...

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...