Östsvenska Handelskammaren har skickat en enkät till sin cirka 900 medlemsföretag om eventuell påverkan av coronaviruset covid-19. På ett dygn har 146 företag svarat på enkäten, av dessa uppger 68 procent att verksamheten på något vis påverkats av viruset. Det handlar om inställda resor, mässor och möten, bokningar och evenemang samt försenade eller inställda leveranser. Flera bolag uppger också att de har medarbetare som sitter i karantän och/eller arbetar hemifrån, framför allt på grund av att de varit utsatta för smittorisk genom resor.
– Vi märker timme för timme hur status förändras, framför allt att fler större sammankomster och möten ställs in eller tas via telefon. Många bolag var tidigt ute och antog egna riktlinjer gällande resor och möten, så samhällsansvaret och omsorgen om anställda är tydlig, säger Christian Berger, vd.
Gällande egna leveranser uppger bara tio procent av de svarande bolagen att de fått ställa in leveranser på grund av coronaviruset. 84 procent uppger att de inte behövt göra det. 23 procent uppger dock att leveranser försenats på grund av viruset.
På frågan om coronaviruset påverkar bolagens affärsstrategi långsiktigt, svarar 19 procent ja, 46 procent nej och 35 procent uppger att de inte vet. Flera uppger att de vidtar åtgärder för att bokningar och leveranser kan skjutas upp eller ställas in, och att de ser över kommande behov gällande produkter, personal och bokningar.
– Vi ser att bolag som har handelsrelationer utomlands påverkas i högre grad. Sedan är det för tidigt att säga vilka effekterna kommer att bli på sikt. Det märks i enkätsvaren att bolagen är försiktiga, försöker planera långsiktigt och förbereder sig på nedgångar i orderingång och bokningar, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef.
71 procent av de svarande bolagen i Handelskammarens undersökning anser att svenska myndigheter hanterat coronautbrottet bra eller mycket bra. Bara fem procent anser att myndigheterna skött det dåligt. Flera uppger dock att de anser att myndigheterna agerat för sent och borde gett klarare besked och restriktioner tidigare. Samtidigt anser flera svarande att medias rapportering kan ha förvärrat oron.
– Flera bolag vill uppmana till lugn, utan att förringa allvaret i situationen. Man är bekymrad över att överdrifter och panikstämning kan förvärra situationen, samtidigt som man är mån om att ta ansvar och göra det man kan för att stoppa smittspridning, säger Maria Björk Hummelgren.