Östsvenska Handelskammaren

Eddys hjärta slår för Söderköpings brunn

Vi träffade Eddy Demir- vd och grundare av ED Bygg som satsar stort i Östergötland, Mälardalen och söder om Stockholm. Vi pratade om allt ifrån hedersuppdraget att utveckla en ny attraktiv stadsdel till besöksnäringen, och varför Eddys hjärta slår extra hårt för Söderköping och Söderköpings brunn som han äger.

Under pandemin har besöksnäringen påverkats mycket. Hur kommer det sig att en av Mellansveriges största byggutvecklare väljer att investera i Söderköpings brunn och i Söderköping som stad?

– Det bottnar i att jag har bott i Söderköping sedan 1994 och följt utvecklingen av staden. Anledningen till det var att det fanns ett planavtal med Söderköpings kommun att bygga bostäder utanför villa Lagberg.

– Jag brinner för Söderköping som ort, och för att Söderköping ska kunna växa krävs det att man tar vara på närheten till storstäderna som Linköping och Norrköping, men då måste det finnas mer attraktiva boenden, hyresrätter, bostadsrätter och enfamiljshus i Söderköping.
Eddy tror att Söderköpings Brunn kan få tillbaka sin glans ifrån storhetstiden slutet av 1800-talet. 
– I dag har Söderköpings Brunn cirka 25 anställda, men vi förutspår att Brunn kan bli en av Söderköpings största arbetsgivare. 2027 är planen att omsätta 50–80 miljoner, vilket är mer än dubbla omsättningen.

image

Det har pågått en del renoveringar på Söderköpings brunn senaste tiden?

– Vi tog en möjlighet med pandemin och stängde ned i åtta månader där vi gjorde allt för att återställa det som man skulle kunna tro att det såg ut på mitten av 1800-talet. Vi har renoverat 30 procent av rummen, förändrat hela den gamla karaktären och gjort en fin innegård och sökt bygglov för bassäng, men det drog ut på tiden med bygglovet, så den påbörjas i höst. Det kommer också finnas gym, och två padelbanor.

Hur har pandemin påverkat ED Bygg?

– Ovissheten var tuff, våren 2021 känner man att marknaden blivit positivare.
Q3 och q4 2020 såg dystert ut. Pandemin ledde till att inga fysiska möten blev av, därför sköt många uppdragsgivare på sina projekt och det kom inte ut några projekt att räkna på. Men vi hade stark orderstock och känner oss trygga, det känns mer positivt på marknaden nu, troligtvis på grund av vaccineringarna.

ED Bygg fick nyligen prestigeuppdraget att bygga upp det nya området sylten, ett område alldeles intill stadskärnan och inre hamnen, grattis och hur känns det?

– Vi är ödmjuka för uppdraget, viktigt att ha ett bra samarbete med vår kommun och att stadsdelen blir ett komplement till inre hamnen.

Kan det finnas någon risk med att förnya och bygga nytt?

– Självklart ska man ta hänsyn till omgivningarna, men det är viktigt att staden utvecklas och att det byggs. Kommunen ska kunna ställa krav på fastighetsägarna så att det som byggs passar omgivningen och att det byggs för framtiden på ett hållbart sätt, exempelvis att de arbetar med socialt hållbara investeringar 

På vilket sätt kan man göra socialt hållbara investeringar?

– Hållbarhet har många dimensioner, för mig handlar det om att entreprenörer och byggherrar ska kunna ställa krav på investeringar, för att segregationen i samhället inte ska kunna ske måste ungdomarna ha en sysselsättning, idrotten har blivit dyr, men om man ställer krav på byggherrar som äger massa fastigheter eller planlägger bostäder kan man sätta krav på att de bygger aktivitetsfält, ute gym, padel och så vidare, så ungdomen har någonting att göra på fritiden. På så vis ger man någonting tillbaka till samhället.

Slutligen, vilken utmaning kan du se framöver?

– Den största utmaningen nu är avsaknaden av normaliseringen som vi hade innan pandemin. Att känna en trygghet med det nya vaccinet och att vardagen ska komma upp i 70-80 procent i alla fall. Om det kommer nya mutationer kan det bli osäkert igen, och om livet inte blir normalt till 80 procent så kommer det bli en utmaning. Många människor lever med en risk av att någon nära kan gå bort på grund av de nya mutationsformerna.

IMG 2229

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919