Östsvenska Handelskammaren

Emanuel Karlsten: Tre tips för hur företag kan använda AI 2024

När Östsvenska Handelskammaren fick besök av Emanuel Karlsten var intresset minst sagt stort. Karlsten föreläste för en nyfiken publik om vad AI och digitalisering egentligen kommer innebära för företag.

Emanuel Karlsten på Östsvenska Handelskammaren

När det kommer till frågor om digitalisering, AI och sociala medier är det få namn i Sverige som uppmärksammats lika mycket som Emanuel Karlsten. Förutom att föreläsa driver medieprofilen – tillika vinnaren av Stora journalistpriset – Mediepodden och är ordförande i Medieakademin, som i början av förra månaden släppte 2024 års Maktbarometer. Med andra ord är Emanuel högaktuell och denna novembermåndag stod lunchföreläsning på Kammarforum på hans agenda.

Att som företagare hitta fotfästet i en samtid som kännetecknas av sociala medier och snabb teknologisk utveckling kan tyckas svårt. För att lära sig förstå samtiden och få en känsla för vad som väntar, förklarade Emanuel, kan man titta på hur människor historiskt sett har betett sig. Tidigt i föreläsningen slog han fast:

– Människans beteenden är konstanta men omständigheter förändras. Hur människor beter sig är styrande även i svåra situationer. Det kan alltså vara lättare att titta bakåt för att navigera framåt.

Emanuel Karlsten drog en nyfiken publik under sitt besök på Kammarforum.

När man väl hittat vägen framåt ska man som företag inte stressa. Även om det går att göra mycket med dagens AI-system bör man i Emanuels mening sätta små mål. Detta eftersom AI:n av idag är dum, sett ur ett framtidsperspektiv:

– I dagsläget har vi den dummaste AI som kommer existera. Den kan man inte bygga verksamheter på. Vi är i ständig jakt på att hitta nytta för våra företag men att skapa direkt nytta genom AI-verktyg är inte en enkel kurs bort.

Det betyder dock inte att man som företag ska undvika att arbeta med AI. Med rätt inställning kan det vara ett fint verktyg redan idag.

Emanuel Karlstens tips för framgång med AI:

1. Avsett tid för att testa.
Testa de nya, lättillgängliga verktygen. De kanske inte direkt ger nytta för företaget men kommer innebära kompetenshöjning, särskilt på lång sikt.

2. Det måste vara kul.
Skygga inte för att skapa trams. Det kan så småningom leda till i innovation.

3. Sjösätt supersmå projekt.
Identifiera ett problem och försök hitta enkla lösningar och vinster. Risken är att tro att du måste vara först på bollen när AI förändrar världen. Låt i stället saker ta tid.


Emanuel Karlsten gästade under måndagen dessutom två av Handelskammarens nätverk för kommunikatörer och marknadschefer. Hitta mer information om nätverken här.

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...