När det kommer till frågor om digitalisering, AI och sociala medier är det få namn i Sverige som uppmärksammats lika mycket som Emanuel Karlsten. Förutom att föreläsa driver medieprofilen – tillika vinnaren av Stora journalistpriset – Mediepodden och är ordförande i Medieakademin, som i början av förra månaden släppte 2024 års Maktbarometer. Med andra ord är Emanuel högaktuell och denna novembermåndag stod lunchföreläsning på Kammarforum på hans agenda.
Att som företagare hitta fotfästet i en samtid som kännetecknas av sociala medier och snabb teknologisk utveckling kan tyckas svårt. För att lära sig förstå samtiden och få en känsla för vad som väntar, förklarade Emanuel, kan man titta på hur människor historiskt sett har betett sig. Tidigt i föreläsningen slog han fast:
– Människans beteenden är konstanta men omständigheter förändras. Hur människor beter sig är styrande även i svåra situationer. Det kan alltså vara lättare att titta bakåt för att navigera framåt.
När man väl hittat vägen framåt ska man som företag inte stressa. Även om det går att göra mycket med dagens AI-system bör man i Emanuels mening sätta små mål. Detta eftersom AI:n av idag är dum, sett ur ett framtidsperspektiv:
– I dagsläget har vi den dummaste AI som kommer existera. Den kan man inte bygga verksamheter på. Vi är i ständig jakt på att hitta nytta för våra företag men att skapa direkt nytta genom AI-verktyg är inte en enkel kurs bort.
Det betyder dock inte att man som företag ska undvika att arbeta med AI. Med rätt inställning kan det vara ett fint verktyg redan idag.
Emanuel Karlstens tips för framgång med AI:
1. Avsett tid för att testa.
Testa de nya, lättillgängliga verktygen. De kanske inte direkt ger nytta för företaget men kommer innebära kompetenshöjning, särskilt på lång sikt.
2. Det måste vara kul.
Skygga inte för att skapa trams. Det kan så småningom leda till i innovation.
3. Sjösätt supersmå projekt.
Identifiera ett problem och försök hitta enkla lösningar och vinster. Risken är att tro att du måste vara först på bollen när AI förändrar världen. Låt i stället saker ta tid.
Emanuel Karlsten gästade under måndagen dessutom två av Handelskammarens nätverk för kommunikatörer och marknadschefer. Hitta mer information om nätverken här.