Östsvenska Handelskammaren

Emelie Billbäck – om corona, trädgårdstrender och morfars äppelträd

Under viruspandemin men även innan har personalen på Billbäcks plantskola märkt av hur trädgårdsintresset växer i regionen. Nu i maj, när äppelträden blommar och de skördar sin egenodlade sparris, är Billbäcks i Svärtinge i högsäsong.

Kunderna har inte slutat komma till Billbäcks . Och de kommer inte trots corona utan delvis på grund av corona.  
– Köpbeteendet är lite förändrat i butiken den här våren. Nu kommer folk tidigt på mornarna för att det ska vara få besökare här och då har vi fått tänka om kring vår bemanning. Och jag tror absolut att intresset har vuxit för trädgård. Vi får känslan av att man tar tag i saker som man inte gjort förut, men jag tror också att man rent rekreativt vill vistas i det gröna. Fler satsar på att bli självförsörjande nu också och går all in.  Så butikens omsättning har ökat lite, säger Emelie Billbäck.

Emelie är tredje generationens ”Billbäckare” på handelsträdgården. Hennes mormor och morfar startade företaget 1959 – så förra året fyllde Billbäcks 60 år.
– Morfar planterade i starten en massa fruktträd och bakom vår restaurang Villa flora står hans träd. Varje höst plockar jag frukter från morfars träd – det känns jättefint. Trädgården blir som ett minne av dem. Tror att många kan relatera till att trädgårdar är minnen, säger Emelie Billbäck.

Morfar finns inte med längre. Men Emelie jobbar ihop med bland annat mamma Kerstin som är på plats när vi besöker. Det är Kerstin som basar över vilka sorter som ska odlas och säljas.
Emelie har hand om personalfrågor och marknadsföring.
– Både jag och mina syskon är uppväxta med trädgård och uppskattar miljön och sedan blev det så av en händelse att jag valde att jobba här. Jag tycker att det är kul och skapande, säger Emelie Billbäck.

Kerstin och Emelie Billbäck.

Just nu är det alltså högsäsong. Besökarna köper amerikanska blåbär, timjan och pioner med mera.
Men corona har också påverkat andra delar av Billbäcks negativt.
– Vi brukar ha många medarbetare från Europa och de kan inte komma nu. Det är personer som jobbat hos oss i flera år och är mycket kunniga. Så nu fattas det 10 personer ungefär. Det är svårt att hitta kompetensen nära för den jordbrukarkompetens vi behöver finns i Europa.

Billbäcks har också senarelagt öppnandet av Café Flora i år till 1 juni på grund av pandemin. 
–  Vi har landat i riktlinjerna och hur vi omsorgsfullt kan öppna restaurangen för kunderna.

Det är också svårare att få tag på vissa växter. Man märker dessutom av att färre företag och kommuner köper större kvantiteter träd just nu.

Nu måste vi gå in närmare på det här med träden. För det är verkligen Billbäcks specialitet.
Trädodlingen sysselsätter personalen från mars till december och är en viktig inkomstkälla för företaget.
– Vi odlar på hela 60 hektar och har 130 000 träd i produktion nu. Våra kunder finns främst i Sverige och Norden men också Europa. Ett viktigt uppdrag för det finns inte så många trädodlare i Sverige och vi odlar träd som passar det nordiska klimatet.

Emelie har mycket intressant att berätta om trädodlingen. På en biltur genom den pekar hon på ”Norrköpings kommuns” träd som ska hamna i stadens alléer så småningom. Hon berättar också att det finns kunder som har gamla alléer till gods och gårdar som ber Billbäcks att odla fram exakt likadana träd som de redan har i sin allé. Då odlar man från frön på den befintliga allén – ett långsiktigt åtagande för Billbäcks som sedan säljer träden till kunden kanske 10 år senare.

En långsiktig plan för Billbäcks är att bli ett ännu mer attraktivt besöksmål.
–  Om man behöver handla något till trädgården är det trevligt men man får gärna komma och bara vara här, säger Emelie Billbäck.

Man har redan idag haft många aktiviteter som viskvällar och yoga men i framtiden kan det bli aktuellt med fler kurser. Personalen märker att folk är vetgiriga och vill lära sig mer om trädgård.
– Ja det är trendigt. Många vill ha ätbart och kryddor. Sånt som är vackert men också kan ätas och doftas på. Över lag vill den yngre generationen ha något som är fint just precis nu, och orkar inte vänta många år på att det ska växa upp. De är lite mer otåliga än våra äldre kunder.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

”Det blir en sommar i år också”

Christer Bruzelius är vd för Destination Gotland, färjebolaget som tar människor mellan ön och fastandet. Det har varit en minst...

Framtidsstipendiet 2020 utdelat till lovande unga

Sju värdiga vinnare fick i år vårt framtidsstipendium. Med intresse för allt ifrån AI, programmering och astrofysik var dessa ungdomar...

Vi söker Ansvarig Näringslivsutveckling

Har du mångårig ledarerfarenhet från näringslivet? Drivs du av att skapa hållbara förutsättningar för näringslivets utveckling och tillväxt? Är du...