Doften av trä slår emot en när man kliver in på Kolmårdens Snickeri. Som fjärde generationens snickare driver nu Mikael Andersson och kollegan Fredrik Erneberg företaget vidare.
Mitt i Krokek, bland villor och radhus, ligger snickeriet som Thomas Andersson startade för 42 år sedan. I dessa lokaler har man funnits sedan 1992 och sedan 2018 driver sonen Mikael, tillsammans Fredrik Erneberg, företaget. Men Thomas fortfarande är kvar i verksamheten.
– Han betyder en hel del för vårt företag, även om han idag mer fungerar som rådgivare och bollplank. Men han hjälper oss också med vår utbyggnad, säger Mikael och pekar bort mot den del av lokalen som ska byggas ut för att de helt enkelt blivit för trångbodda.
[quote]Jag får ju jobba med min hobby. Det är en stor lyx[/quote]
Att bli snickare var en självklarhet för Mikael. Så även för Thomas. För Thomas pappa och farfar var även de snickare. Så Mikael är idag fjärde generationen snickare.
– Jag får ju jobba med min hobby. Det är en stor lyx, säger Mikael.
Kollegan och delägaren Fredrik började på firman 1996 och klev in som delägare 2004. Idag har företaget sju anställda och deras huvudsakliga områden handlar om att bygga kök, möbler, trappor och snickerier i offentlig miljö. De har återkommande kunder inom fastighets- och byggbranschen.
Företaget har genom åren vuxit sakta men säkert och målet framåt är att få fler företagskunder.
– Vi är tillräckligt stora för att man ska ”våga” anlita oss, men samtidigt tillräckligt små för att ha kontroll och närheten, säger Fredrik.
Marknadsföring genom bra jobb
Kolmårdens snickeri har egentligen aldrig marknadsfört sig. Det är det goda jobbet och de fina resultaten som fått stå för marknadsföringen. Och väggen inne i fikarummet bekräftar det – tidningsurklipp och foton på framgångsrika projekt hänger om vartannat. Jag fastnar för ett tidningsurklipp som är från tv-programmet Bygglov.
– Vi byggde om och renoverade en gammal kvarn. Det var ett roligt projekt, framförallt att se allt bakom hur det ”verkligen” går till. Men någon direkt marknadsföring av oss blev det direkt inte, säger Mikael.
Andra roliga projekt är de som du ser när du besöker regionens största besöksmål – Kolmårdens Djurpark.
– Det är en återkommande kund och det är alltid väldigt roligt. De vill alltid förmedla en känsla och upplevelse. Så vi får ofta en rolig grovskiss – ”såhär ska det se ut” – sen är det helt upp till oss att förverkliga de, säger Fredrik.
Annorlunda uppdrag
Även om Kolmårdens Snickeri ofta är underleverantör åt större byggentreprenörer har man genom åren tillverkat en del egna möbler som man blivit ”känd” för. Mikael visar de stora ”solsofforna” som nu finns lite överallt i Sverige. Även något som kallas ”barnens altarskåp” som finns i kyrkor lite runt om i landet.
Dessutom, för något år sedan, fick de frågan från Visualiseringscenter i Norrköping att göra en dekor till en utställning.
– Det kan tyckas lite märkligt och konstigt att ett Visualiseringscetner vill ha något så ”gammalt” och analogt som trä, men det handlade om att de till sin utställning Code de Code ville vislualisera både digitalt och analogt. Det var ett roligt och lekfullt projekt med starka färger och former, säger Mikael.
Fokus just nu
De större projekten just nu handlar om att bygga en lek- och barnhörna på Norrköpings Stadsbibliotek. Sen har de också fått in en del beställningar på kök, trappor och uppdrag åt större byggentreprenörer.
På frågan hur framtiden ser ut svarar Fredrik.
– Vi vill växa med fler, och större, företagskunder för att ha en långsiktig trygghet och stabilitet. Men en blandning av korta, ”roliga” uppdrag och privata kunder skapar en lekfullhet och kreativitet i företaget, vilket är viktigt, säger Fredrik.
Vi avslutar intervjun med en rundvandring bland dofterna av trä. Man kan helt klart se att det här gänget vet hur trä ska hanteras, precis som det varit generationen före Mikael. Och generationen före den och före den …
[skribent medarbetare=”Robin Almqvist”]