Östsvenska Handelskammaren

Flyttar hem med ett avtal på 1,3 miljarder

Efter 20 år runt om i världen flyttar den nu Norrköpingsbördige datavetaren Kim Silander hem. Och det med sitt bolag Independent Business Group och ett avtal värt 1,3 miljarder.

Jag vill att mina barn ska växa upp i Sverige. Och att dessutom få ta en sådan här affär till Norrköping känns extra kul, säger Kim.

Han växte upp i Klockaretorpet i Norrköping. Efter studier i datavetenskap på Växjö universitet blev han erbjuden ett jobb som programmerare på Luftfartsverket i Malmö. Ett jobb som kom att leda honom ut i världen. Via Cardiff och Bryssel landade han år 1998 till slut i Hongkong. En stad han sedan bott och verkat i – fram till nu.

Det ena ledde till det andra men det var aldrig riktigt meningen att allt skulle handla om flyg, men flyget blev mitt liv, skrattar Kim.

2007 sa han upp sig från sitt dåvarande jobb som handlade om att utveckla flygtorn för att starta eget. Independent Business Group (IBG) blev namnet och företaget har sen starten arbetat med att utveckla flygplatser. Det gick bra från början och under åren byggde han upp ett konsultbolag med en omsättning på 20 miljoner. Steget till att ro iland en affär på 1,3 miljarder kan dock tyckas kännas långt. Men inte för Kim.

Det handlade om att Qatar behövde utveckla sin flygplats inför kommande fotbolls-vm. Och det som de efterfrågade kunde vi leverera, det hade vi bevisat tidigare. Men det här var så klart i en betydligt större skala än vad vi var vana vid och vi förstod att vi inte skulle klara det själva, men tillsammans med andra aktörer blev det möjligt.

Förra sommaren lämnade Kim således in en offert – på över 1 000 sidor – och vann. 

För Kims egen del hade flytten till Sverige redan påbörjats något år tidigare. Men nu skulle företaget också etableras här –med huvudkontor i Norrköping. 

Ja, det har varit mycket på en gång. Men det är spännande, här i Norrköping räknar vi med att anställa 20 personer, och 30 i Qatar. 

Jesper Low ny vd

Väl i Sverige började arbetet direkt. Och Kim hittade sin nya vd vid fotbollsplanen. Närmare bestämt vid sidlinjen under en match för pojkar födda 2011.

Våra barn spelade i samma lag, IK Sleipner, och vi började prata pappor emellan, om allt från väder till affärer, säger Jesper Low, tillförordnad vd. Vad det senare kunde leda till hade jag ingen aning om. 

Det här var förra sommaren. Ett år senare ringer Kim och säger att affären gått i lås. Och undrar om Jesper är sugen på att bli tillförordnad vd. Något han sa ja till. Även om det var med viss tvekan.

Jag hade mitt bolag ”Ett kundvänligare Sverige” som jag drivit i tio år och som jag trivdes bra med, men när den här frågan dök upp var det för svårt att säga nej, säger Jesper. Mitt uppdrag blir att etablera företaget här i staden, regionen och i Sverige, med allt vad det innebär i regler och att skapa nätverk, något jag ser fram emot.

Men hur är det att gå in i en helt ny bransch?

Jag har inte arbetat i flygbranschen tidigare. Men väl i internationell koncern och jag kan inspirera människor. Min uppgift blir bl.a. att skapa affärsmöjligheter och samarbeten, hitta och använda rätt människor till rätt saker som ger resultat. Skapa stor arbetsglädje, tänka utanför boxen och vara med och bygga upp en stark och bra arbetsmiljöi alla våra projekt nu med fokus i Qatar. 

En mer hållbar värld  

Trots att flygfrågan varit hårt debatterad och flyget hårt kritiserat tror Kim och Jesper på flygets framtid. Vilket deras vision också vittnar om; ”en hållbar värld genom innovation”.

Flygskam som varit ett begrepp de senaste åren tycker vi är fel. Vi ska inte sluta flyga, men vi ska hitta alternativ till dagens flyg och det bränsle som används. Vårt bidrag i det handlar om att skapa gröna och effektiva flygplatser, säger Kim.

Att göra flyget mer miljövänligt, skapa en effektivare hantering av plan i luften och säkrare flygledning är företagets affärsidé. Och det ska företaget hjälpa Qatar med. Även om Qatar-affären är stor och svår att greppa är det bara början, menar Kim. 

Att vi kan leverera i den här Qatar-affären skapar många nya möjligheter. Vi har redan fler förfrågningar, som är större än det här. Mer kan jag inte säga, säger Kim och ler. 

Vi får helt enkelt återkomma med en uppföljande artikel lite senare. 

Urban Air Mobility
Företaget ser också fler utvecklingsmöjligheter. En sådan är det som idag kallas Urban Air Mobility. Enkelt förklarat förarlösa transporter av människor i luften med hjälp av drönare.

Det kan låta lite science fiction men tekniken finns redan idag, det är en drönartaxi. UBER har som mål att flyga kommersiellt redan i år och fler lär följa närmaste årensäger Jesper.

Och IBG har som mål att Sverige kan göra den första drönarresan, kanske redan 2022. Och drömmen är att premiärresan ska gå mellan Norrköping och Linköping.

Det är vårt mål. Och det ska vi jobba för, att vi samarbetar i regionen. Vår region är flygets hjärta avslutar Jesper. 

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...