Östsvenska Handelskammaren

Förenkla resan via tullen med en ATA-carnet

Vi hjälper dig med dokumentet som gör resan med dina varor tryggare, snabbare och enklare.
Anneli Forman som är ansvarig för handelsdokument på Handelskammaren förklarar allt du behöver veta om en ATA Carnet.

Vad är en ATA-carnet och när kan jag ha användning av den?

Om ni ska på mässa, transportera varuprover eller yrkesutrustning är Handelskammarens ATA-carnet ett lättanvänt dokument för dig.

ATA-carnét är en ett internationellt tullpass för varor som används vid tillfällig export utanför EU vilket nu även innefattar Storbritannien samt sedan tidigare vårt grannland Norge.

Den förenklar tullförfarandet och gör er resa tryggare, snabbare och enklare. Den gör det möjligt att tull- och momsfritt medföra utställningsmaterial, varuprover och yrkesutrustning till närmare 100 länder världen över.

I carneten finns en in- och utförselkupong för varje land som ska besökas. Kupongen lämnas vid ankomst och avresa till och från respektive land och inga andra tulldokument behöver upprättas.

Vad kostar en ATA-carnet?

Kostnaden för ATA-carneten varierar och beror på hur många länder som ska besökas, varuvärdet, hur snabbt ATA-carneten behövs, det sökande företagets kreditvärdighet samt om man är medlem i Handelskammaren eller inte.

Kostnaden blir i de flesta fall betydligt lägre jämfört med alternativet att behöva fylla i utländska tullblanketter vid varje gräns – ofta med hjälp av utländska tullombud/speditörer som vill ha betalt för detta – och att behöva deponera kontanter hos den utländska tullen. ATA-carnetinnehavare får därutöver en snabbare gränspassage.

Hur fungerar Carnetsystemet?

ATA-carnetsystemet är ett bra exempel på hur samarbetet mellan näringsliv och tullmyndigheter underlättar internationell handel. Anledningen till att det här enkla och smidiga systemet fungerar är att Handelskammaren står som garant gentemot tullmyndigheten för att varorna förs tillbaka igen.

En ATA-carnet är ett alternativ till att deponera tull och moms till utländska tullar. Fördelarna är många när du reser med en ATA-carnet. Du sparar tid och pengar då ATA-carneten gör att tullförfarandet blir enklare och snabbare. Du slipper deponera tull och moms till utländska tullar och du behöver endast ha ett dokument med dig på resan.

Hur länge är en ATA-carnet giltig?

Carnetens giltighetstid är ett år. Tidsfristen för tillfällig tullfrihet varierar i olika länder och kan dock vara kortare än carnetens giltighetstid.

Hur gör man vid ankomsten till destinationslandet?

Vid ankomsten besöker man det lokala tullkontoret för att få carneten instämplad i landet. Detta gäller även på returresan.

Måste vi ha en ATA-carnet?

En ATA-carnet är ett alternativ till att deponera tull och moms. Att resa med en ATA-carnét ger ett förenklat förfarande vid temporär export från Sverige.

Vad händer om du för ut varor utan den här typen av dokument?

Då får du deponera införselavgiften mot den utländska Tullmyndigheten, sedan får du ansöka om att få tillbaka den erlagda avgiften, det kan ta fem veckor och uppåt.

Skulle du till exempel föra in något i Norge så har de 25 procents moms. Har du varor med dig på 1 miljon kronor blir du genast skyldig att erlägga Tullmyndigheten 250 000 kronor, så det kan handla om stora summor.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Från 2 till 40 anställda: ”Ofantligt många skriker efter laddstationer”

Medlemsintervjuer

Här kan vi snacka om rätt i tiden. Att driva företag som levererar helhetslösningar inom elbilsladdning 2022. Opigo i Norrköping...

Ett skepp kommer lastat – Almedalsseminarium om sjöfartens roll

Nyheter

Sverige har en lång kustlinje, våra största städer och tillväxtorter ligger nära vatten. Sjöfarten har en särställning i det svenska...

BILDSPEL: Näringslivets viktigaste frågor fick plats på Handelskamrarnas arena i Almedalen

Nyheter

Från tidig morgon till sen kväll kunde Almedalsbesökare ta del av kunskapshöjande seminarier och intressanta samtal på den arena som...