Östsvenska Handelskammaren

Förtydligande gällande Ostlänkens byggstart 2017

Ostlänkens byggstart 2017 ligger fast

På uppkommen anledning av SVT Öst nyhetsinslag där Ostlänkens byggstart har missförståtts som försenad kommer här ett förtydligande.

Den 13 december 2016 fattade riksdagen beslutet att anta infrastrukturpropositionen för åren 2018 till 2029. Beslutet innebär att Ostlänken kommer att byggas som en ny höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Det första spadtaget och byggstart av Ostlänken ligger fortsatt fast 2017, när byggandet av Kardonbanan inleds i Norrköping. Byggstarten för planlagt område är fortsatt planerad till 2019/2020.

Relaterade #Nyheter

Trafikverket om Ostlänken: "Det viktiga är att ni företag är inspelade"

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...

Experten: “Intresset för tullfrågor har ökat enormt”

Nyheter

Handelskammar-aktuelle och prisbelönte tullexperten Kristian Sördell-Halse om vanligaste frågan just nu. Dessutom tre tips för dig som arbetar med tullfrågor!

BILDSPEL: Se Kristerssons besök hos Handelskammaren i Linköping

Nyheter

Inte en stol stod tom när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammarens hörsal Stångebro under tisdagen. Luncheventet lockade ett...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

27 november, 2025

LEDIG PLATS: Nätverket för dig som är HR-praktiker

Du som har en operativ och bred roll inom HR, välkommen till vårt nätverk för...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...