Östsvenska Handelskammaren

Framsteg i företagsklimatet

Flera kommuner förbättrar sitt omdöme hos företagen i Svenskt Näringslivs årliga enkät. Handelskammaren samverkar med kommunerna och driver på för förbättrat näringslivsklimat i regionen.

Ett gott näringslivsklimat handlar om goda förutsättningar för att bedriva företag. Det gäller tillgångar såsom fungerande infrastruktur, fiberutbyggnad och tillgång till kompetens, liksom premisser som attityder hos politiker, tjänstemän och media samt information till företagen och dialog med kommunala beslutsfattare.

Varje år mäter Svenskt Näringsliv kommunernas företagsklimat genom en enkät. I årets undersökning har flera kommuner i East Sweden-regionen förbättrat sitt resultat. Söderköping är regionens raket och har förbättrat sitt sammanlagda resultat från 2,76 till 3,24 på en femgradig skala. Vadstena har en bra trend och höjer sitt sammanlagda omdöme för tredje året i rad, i år från 3,70 till 3,93.

Regionens ljus Trosa förbättrar ett redan gott betyg 4,14 till 4,35. Katrineholm, som gjort en framgångsresa det senaste decenniet, höjer sitt resultat från redan relativt höga 3,76 till 3,81. Gotland får sitt högsta omdöme på tio år och landar på 3,01. Också Motala tar ett kliv i rätt riktning från 3,08 till 3,37. Mjölby ligger bra till och höjer sig något till 3,86 i det sammanfattande omdömet.

Regionens största kommuner, Linköping och Norrköping, har inte förbättrat sitt omdöme i årets undersökning. Linköping går från 3,41 till 3,37 och Norrköping från 2,80 till 2,79.

– Det är viktigt med ett gott näringslivsklimat i alla kommuner, men särskilt i våra större städer som är regionens draglok. Vi gläds med företagen och kommunerna som förbättrat sitt omdöme i Svenskt Näringslivs undersökning. Många kommuner har arbetat hårt med att höja sin service, tillgänglighet och jobbat med attityder. Det har gett resultat hos företagen, säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.

Svenskt Näringslivs mätning är en av flera som undersöker kommunernas arbete. SKR, Sveriges kommuner och regioner, har en annan som ofta lyfts fram.

– Undersökningarna skiljer sig lite åt. Svenskt Näringslivs enkät belyser till stor företagens uppfattningar och därmed förväntningar på kommunerna, vilket är innebär att kommunerna måste arbeta långsiktigt för att förbättra bilden av sig själva. Vi kommer fortsätta samverka i frågan och driva på för bättre attityder och service till företagen, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Samtliga kommuners resultat finns på www.foretagsklimat.se. I höst presenterar Svenskt Näringsliv resultatet i den årliga rankingen över företagsklimatet.

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

22 maj, 2025

Ljusnande konjunktur trots globalt mörker

Frukostmöte med Andreas Wallström, prognoschef och chef för Macro Research Sverige på Swedbank. Med över...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...