Östsvenska Handelskammaren

Framsteg i företagsklimatet

Flera kommuner förbättrar sitt omdöme hos företagen i Svenskt Näringslivs årliga enkät. Handelskammaren samverkar med kommunerna och driver på för förbättrat näringslivsklimat i regionen.

Ett gott näringslivsklimat handlar om goda förutsättningar för att bedriva företag. Det gäller tillgångar såsom fungerande infrastruktur, fiberutbyggnad och tillgång till kompetens, liksom premisser som attityder hos politiker, tjänstemän och media samt information till företagen och dialog med kommunala beslutsfattare.

Varje år mäter Svenskt Näringsliv kommunernas företagsklimat genom en enkät. I årets undersökning har flera kommuner i East Sweden-regionen förbättrat sitt resultat. Söderköping är regionens raket och har förbättrat sitt sammanlagda resultat från 2,76 till 3,24 på en femgradig skala. Vadstena har en bra trend och höjer sitt sammanlagda omdöme för tredje året i rad, i år från 3,70 till 3,93.

Regionens ljus Trosa förbättrar ett redan gott betyg 4,14 till 4,35. Katrineholm, som gjort en framgångsresa det senaste decenniet, höjer sitt resultat från redan relativt höga 3,76 till 3,81. Gotland får sitt högsta omdöme på tio år och landar på 3,01. Också Motala tar ett kliv i rätt riktning från 3,08 till 3,37. Mjölby ligger bra till och höjer sig något till 3,86 i det sammanfattande omdömet.

Regionens största kommuner, Linköping och Norrköping, har inte förbättrat sitt omdöme i årets undersökning. Linköping går från 3,41 till 3,37 och Norrköping från 2,80 till 2,79.

– Det är viktigt med ett gott näringslivsklimat i alla kommuner, men särskilt i våra större städer som är regionens draglok. Vi gläds med företagen och kommunerna som förbättrat sitt omdöme i Svenskt Näringslivs undersökning. Många kommuner har arbetat hårt med att höja sin service, tillgänglighet och jobbat med attityder. Det har gett resultat hos företagen, säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.

Svenskt Näringslivs mätning är en av flera som undersöker kommunernas arbete. SKR, Sveriges kommuner och regioner, har en annan som ofta lyfts fram.

– Undersökningarna skiljer sig lite åt. Svenskt Näringslivs enkät belyser till stor företagens uppfattningar och därmed förväntningar på kommunerna, vilket är innebär att kommunerna måste arbeta långsiktigt för att förbättra bilden av sig själva. Vi kommer fortsätta samverka i frågan och driva på för bättre attityder och service till företagen, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Samtliga kommuners resultat finns på www.foretagsklimat.se. I höst presenterar Svenskt Näringsliv resultatet i den årliga rankingen över företagsklimatet.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Vill du träffa mig där?

Almedalsveckan är en demokratisk institution i Sverige och viktig för Gotland. Restriktionerna lättar nu steg för steg, vilket gör att...

Annorlunda Almedalen

…men i år blir demokratifestivalen av.

Wellnox satsar på nya marknader

Hallå där Thomas Sjölander, vd på Wellnox! Vilka är dina erfarenheter utifrån det senaste året och vad hur ser planerna...