Östsvenska Handelskammaren

Framtidsspaning när Facebook besökte Handelskammaren

– Majoriteten av all datatrafik kommer vara video fram över. Bara på facebook är det 100 miljoner timmar video som konsumeras varje dag, säger facebooks sverigechef Sam Rihani.

Det var gott om svindlande siffror när facebook kom till Norrköping och presenterade sina senaste funktioner och annonsmöjligheter för Handelskammarens medlemmar.

En liten men anmärkningsvärd siffra nämndes också. 2,5 sekunder. Det är så lång tid en användande i genomsnitt lägger på en post i sitt flöde.

– Det skapas oändligt mycket mer information i sociala medier är vi kan konsumera. Allt konkurrerar med allt. Idag är det extremt viktigt med rätt budskap i rätt tidpunkt för rätt person, säger Sam Rihani.

Under föreläsningen talades det mest om de facebook-ägda plattformarna Instagram och facebook och hur man bäst kan marknadsföra sin produkt eller tjänst via dessa. Att video är framtiden i sociala medier stod klart. Användarna spenderar fem gånger mer tid på att kolla på video än på foton.

Johnny Johansson, Partner Manager på Facebook, som pratade mer om video förespråkade korta klipp på 15 sekunder för att bibehålla tittarnas intresse.

– Försök få in ditt varumärke eller produkt under de första sekunderna. Vi ser att många försöker kommunicera för mycket på en och samma gång och det blir för mycket information för tittaren. Fokusera på en sak och fokusera istället på det andra i andra klipp.

Självfallet handlade informationen också mycket om hur man anpassar sig efter sina målgrupper och hur man riktar annonser.

Handelskammarens medlemmar uppmandes även att uppdatera  sina företags facebook-sidor och att inte glömma bort att uppdatera den basala information som besökarna faktiskt söker. Som adress eller telefonnummer och liknande.

Johnny Johansson ville också tipsa om Facebooks gratisutbildningar ”Facebook blueprints” för att lära sig mer om annonsering via Facebook.

Sverigechefen San Rihani fick med både Facebooks historik och framtid i den här meningen:

-Facebook grundades som en textprodukt. Man skrev på varandras väggar. Sen kom fotona i och med bättre mobiler och nu kommer ett snabbt skifte till video. Framåt är nästa stora tekniskskifte VR och AR.

Relaterade #Nyheter

Teknikentreprenören gästade Handelskammaren: ”Planera din exit så tidigt som möjligt”

Nyheter

Under tisdagen samlades en nyfiken skara företagare hos Östsvenska Handelskammaren i Norrköping för att lyssna till den amerikanske teknikentreprenören Gregory...

Handelskammaren betonar näringslivets prioriterade satsningar på infrastruktur

Nyheter

På inbjudan av landshövding Gunilla Svantorp presenterade vd Simon Helmér de viktigaste satsningarna för företagen i vår östsvenska region.

Debatt: Fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet

Nyheter

Jämställdhet är en tydlig framgångsfaktor för ökad lönsamhet, skriver Simon Helmér, vd, och Jonna Hedlund, projektledare näringspolitik, i Corren, SN...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

23 oktober, 2025

Automatisera din exportförsäljning med AI

Välkommen till en föreläsning med framtidens exportförsäljning i fokus!

26 september, 2025

Nätverksfrukost

Välkommen till vår populära nätverksfrukost. Starta dagen på bästa sätt genom att möta andra engagerade...

3 oktober, 2025

Förbered din exportsatsning

Välkommen till en kostnadsfri workshop för företag som är i startgroparna på sin exportresa eller...

Nyhet

Teknikentreprenören gästade Handelskammaren: ”Planera din exit så tidigt som möjligt”

Nyheter

Under tisdagen samlades en nyfiken skara företagare hos Östsvenska Handelskammaren i Norrköping för att lyssna till den amerikanske teknikentreprenören Gregory...

Nyhet

Handelskammaren betonar näringslivets prioriterade satsningar på infrastruktur

Nyheter

På inbjudan av landshövding Gunilla Svantorp presenterade vd Simon Helmér de viktigaste satsningarna för företagen i vår östsvenska region.

Nyhet
Arkivbild

Debatt: Fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet

Nyheter

Jämställdhet är en tydlig framgångsfaktor för ökad lönsamhet, skriver Simon Helmér, vd, och Jonna Hedlund, projektledare näringspolitik, i Corren, SN...