– Möt brandskyddsföretaget Briab som gått sin egen väg och blivit störst i Sverige
2002 startade sex vänner företaget Briab som ett traditionellt brandsskyddsföretag som erbjöd teknikkonsulttjänster inom riskhantering och brandskyddsteknik. För tio år sedan blev Fredrik Hiort VD på bolaget och för fem år sedan bestämde man sig för att ta företaget till nästa nivå. Idag är man 88 anställda och har kontor på sju orter i Sverige. Vi har träffat Fredrik för att få höra mer om deras resa till att bli ett av Sveriges största företag i sin bransch.
Vi träffas på deras kontor i Norrköping som ligger nära resecentrum och ingången får undertecknad att tänka tillbaks på studietiden då nattklubben Otten låg där. Fredrik tar emot mig i dörren och bjuder på en kopp kaffe. Vi slår oss ner i ett par sköna fåtöljer och Fredrik börjar entusiastiskt berätta om företaget och deras resa.
– Vi var sex vänner som ville göra något nytt och något annat. Vi hade jobbat som brandingenjörer några år men var sugna på att göra en egen satsning. Det var starten till Briab.
2002 startades företaget i Stockholm och oroligheterna om det skulle fungera eller inte försvann direkt då redan de första månaderna hade fulltecknade kalendrar.
– Det gick bra från dag ett egentligen och då vi var fulltecknade med jobb började vi anställa och växte sakta men stabilt under några år.
2010 hade Briab vuxit till 30 anställda och hade även öppnat ett kontor i Uppsala. Det var där och då som Fredrik började fundera på framtiden och vad man ville med företaget.
– Allting gick bra och företaget mådde bra, men jag ville något mer. Kunde vi göra något som ingen annan i vår bransch hade gjort tidigare?
Planerna började skissas ner och det mynnade ut i en affärsplan hur man skulle växa och i vilken omfattning.
– Vi ville bli marknadens iPhone inom vår bransch. Och för det måste man våga göra saker annorlunda.
Sagt och gjort och det var dags att börja anställa. Men inte fler brandingenjörer. Till en början.
– Nej, vi anställde Björn, vår marknadschef. Om man ska växa som vi vill krävs att vi har en tydlig och konkret strategi och bild av åt vilket håll vi ska och hur vi ska uppfattas. Allt vi gör måste bottna i varumärket och i en varumärkesstrategi – vår kultur. För oss var det viktigt att leda och inte följa. Att vi anställde en marknadschef var det bästa vi kunde gjort.
Sedan tidigare hade Briab haft kontor i Stockholm och Uppsala och man började nu även undersöka hur man kunde expandera ut i landet.
– När vi arbetade i Stockholm och Uppsala kände vi att vara nära våra kunder och arbeta lokalt var väldigt viktigt. Så vi förstod ganska tidigt att om vi ska växa nationellt måste vi finnas lokalt på plats så vi började undersöka i vilka regioner och städer vi skulle ha kontor i.
Och det första kontoret blev Norrköping?
– Ja, det stämmer. Det finns vissa regioner i Sverige som växer mer än andra och som vi vill verka i. Norrköping/Linköping med omnejd är definitivt en sådan region. Nu har vi totalt sju kontor och vi planerar redan nästa kontaktyta till kund.
Vi kommer in på och pratar om utmaningar, och utmaningar att växa från ett litet bolag till ett stort.
– Det har gått bra att växa i den takt vi gjort. Vi är inte det företaget vi var för tre år sedan och definitivt inte det vi var för 15 år sedan. Men vi har vårdat kulturen i bolaget och man ska känna att man är stolt att arbeta för Briab. Det är otroligt viktigt för oss att behålla och vårda vår personal för i vår bransch är det otroligt svårt att rekrytera nya kollegor.
Att hitta rätt kompetens kommer vi in på ett par gånger under intervjun och jag förstår att det är en stor utmaning i hela den här branschen.
– Ja, det är en verkligen en utmaning. Det utbildas få brandingenjörer per år i Sverige så konkurrensen är stenhård mellan oss företag som vill anställa. Vi jobbar hårt för att vara attraktiva och där har betydelsen av vårt arbete med varumärket varit viktigt. För att stärka vår position ytterligare har vi också startat ett traineeprogram ”Briab NXT” som vänder sig till sistaårsstudenter som får intern utbildning på företaget och vara med i olika delar i verksamheten.
När företaget växt så snabbt på så få år är man ju såklart sugen på att höra om framtiden och hur den ser ut.
– Framtiden ser ljus ut. Vi har några fantastiska år bakom oss men vi ska fortsätta att bygga vidare på det här konceptet och utvecklas ytterligare. Det gäller att vi är pigga och tänker nytt för att vi även i framtiden ska vara attraktiva för såväl medarbetare som kunder.
Stort tack Fredrik för intervjun och lycka till i framtiden.
[osh-header title=”Fakta BRIAB”]
Grundat: 2002
Finns i: Stockholm, Uppsala, Göteborg, Norrköping, Gävle, Borlänge, Falun
Omsättning: ca 90 miljoner (för 16/17)
Antal anställda: 88 (febr 17)
Foto: briab.se