Raden av svenska, framgångsrika familjeföretag är lång. 15 av världens 500 största företag är nordiska familjeföretag och de står idag för 20% av Sveriges BNP. Flera av dem är från East Sweden och drivs i dag av tredje eller fjärde generationen.
Under förra veckan arrangerade Handelskammaren ett event tillsammans med några av regionens familjeföretag.
Intresset var stort och det var lapp på luckan när eventet ”Familjeföretagen som byggde regionen” ägde rum den 27 mars i Linköping.
Family Business Network tillsammans med några av regionens familjeföretag delade med sig av hur det är att driva familjeföretag idag. En av talarna var Gustaf Adelswärd som driver skogsförvaltningsföretaget Baroniet Adelswärd AB i Åtvidaberg i 10:e generationen.
– Att driva familjeföretag är egentligen som att driva vilket företag som helst. Det svåra är att få nästa generation att vilja ta över – och att det blir rättvist mellan barnen, sa Gustaf.
En stor skillnad som många vittnade om var långsiktigheten, alltså vilken tidshorisont man driver företaget på.
– Familjeföretagen pratar G1, G2, G3 och G4 medan börs-VD:ar och politiker pratar Q1, Q2, Q3 och Q4, sa Annelie Karlsson, VD på Family Business Network, och menade att familjeföretagen pratar om tidshorisonter på generationer medan börs VD:ar pratar kvartal.
Andra frågor som diskuterades var utmaningen med generationsväxlingar.
– Vill nästa generation ta över och är första generationen redo att släppa taget? Det är inte alltid självklart, fortsatte Annelie.
Något som Adam Cocozza, VD på BoTrygg höll med om.
– Det får inte bli så att vi som operativt arbetar i företaget pekar ut en riktning, men så måste jag springa och fråga pappa först, då fungerar det inte, sa Adam, som tagit över BoTrygg efter sin far Mikael.
Företagen som talade var:
Linnéa Stark och Rebecca Stark, Väderstad AB
Adam Cocozza, BoTrygg AB
Gustaf Adelswärd, Baroniet Adelswärd AB
Jeanette Tretten, Econova AB
Carl-Fredrik Grönhagen, Mannersons Fastighets AB
Annelie Karlsson, VD FBN