Östsvenska Handelskammaren

Gränges vill utveckla regionen till Sveriges mest spännande

De är världsledande på valsad aluminium och ett av regionens största och mest engagerade företag. Vi pratar om Gränges i Finspång som tillsammans med ett 20-tal av regionens största företag nu engagerar sig för att göra East Sweden till Sveriges mest spännande tillväxtregion. Det genom satsningen Vision East Sweden.

Vi har pratat med Kent Schölin, Senior Vice President Research & Innovation på Gränges i Finspång för att få veta mer om deras syn på satsningen.

Varför väljer Gränges att vara med i Vision East Sweden?
Gränges är ett av de större företagen i regionen och som sådant vill vi vara med och delta i och påverka utvecklingen av regionen. Vision East Sweden tror jag är ett sätt att göra det på.


Kent Schölin, Senior Vice President Research & Innovation, Gränges AB


Vilka utmaningar finns för en stor arbetsgivare som Gränges i vår region de kommande åren?
Gränges säljer inte produkter och tjänster regionalt men är förstås beroende av en väl fungerande region för att kunna växa och utvecklas. En viktig regional fråga är t ex utbildning på alla nivåer så att barn och ungdomar i regionen får en konkurrenskraftig utbildning och blir anställningsbara för företag som Gränges. En relaterad fråga är arbetsmarknaden och arbetskraftstillgången där regionen måste vara attraktiv för kompetens som behövs för att utveckla och växa företagen i regionen. Gränges har också en specifik utmaning i att bland andra mer kända regionala företag kunna locka nödvändig kompetens, och då behöver vi delta i viktiga regionala satsningar.

[osh-header title=”Om Gränges”]
Gränges är den största tillverkaren av valsat aluminium för värmeväxlare i aluminium. Gränges är en global ledare inom aluminiumteknik, –tillverkning och –innovation och slutkunderna finns inom fordonsindustrin, industrin för stationära värmeväxlare samt nischmarknader såsom transformatorer och livsmedelsförpackningar.

[osh-header title=”Om Vision East Sweden”]
Vision East Sweden är en tillväxtinriktad framtidssatsning där regionens tyngsta och mest engagerade företag gått samman. Gruppen vill kraftsamla för att bli en positiv med och motpart till det offentliga i frågor om regionens framtid, hur vi ska marknadsföra oss och hur vi ska bli än mer attraktiva för företag, investerare, besökare och inflyttare.

Läs mer om Vision East Sweden här.

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...