’- Vi börjar få en del frågor om ärenden som vid en hård Brexit startas före brytpunkten kl. 00.00 den 31 oktober men avslutas efter. Hur tullförfaranden, it-system, tillstånd och ursprung hanteras vid en hård Brexit kan man läsa om i det vägledningsdokument som finns publicerat på Tullverkets webbplats. Tipsar också om att man man kan besöka sidan Frågor och svar om Brexit på tullverket.se.
Är din upplevelse att svenska företag är förberedda eller ej?
– Det tycks som att många företag är förhållandevis väl förberedda. De större företagen har naturligt mer resurser och har därför bättre förutsättningar för att planera för en Brexit. Mindre företag har inte samma förutsättningar och är kanske i en del fall inte lika väl förberedda. Oavsett hur mycket tid man lagt på förberedelser finns det risker för att oförutsedda händelser kan inträffa eftersom det är ett så osäkert läge.
Ser du någon särskild bransch eller typ av bolag som kan få större problem vid Brexit än andra?
– Läkemedelsindustrin och de som handlar med livsmedel är mycket exponerade eftersom det finns många restriktioner inom dessa områden. Även tillverkningsindustrin där man har hög andel av insatsvaror från Storbritannien kan stå inför utmaningar.
Hur mycket pratar ni om Brexit på Tullen just nu? Spända?
– Inom Tullverket har vi förberett oss under en längre period. Vi gjorde hösten 2016 de första analyserna av vilka konsekvenser som kan uppstå. Därefter har analyserna fördjupats och förfinats och vi är förberedda och kommer att förstärka Tullsvar, tillståndsverksamhet men även på de orter där Sverige har trafik med Storbritannien framförallt i Göteborg och på Arlanda.
Tre saker att tänka på inför Brexit. Kenneths råd:
– Sök EORI nummer
– Undersök om du behöver andra tillstånd både hos Tullverket och hos andra myndigheter
– Kartlägg vilka varuflöden du har med Storbritannien samt vilka leverantörer och kunder du har i Storbritannien – är de förberedda för en hård brexit?