Östsvenska Handelskammaren

Hållbarhet finns på allas läppar

”Ironiskt nog tycks det ha blivit ett problem för Miljöpartiet”, skriver Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef, i en krönika.

Opinionsbildning är en knepig verksamhet. Svårt att mäta, för ofta är frågorna breda och det är inte alltid alldeles självklart vad som är en framgång och vad som är ett misslyckande. Lika viktigt som att försöka sätta agendan är det att ha örat mot marken – annars finns risk att man talar för döva öron, även om din fråga i sig är jätteviktig. Vill du göra din röst hörd, gäller det att vara relevant i rätt sammanhang. 

För politiska partier är opinionsbildning förstås vardagsmat. Och de får ständigt prov på hur lyckosamma de är i sitt arbete, opinionsmätningarna duggar tätt även mellan valen – den yttersta mätningen. Experter förklarar ofta medgång för ett parti med att just ”deras” fråga varit på tapeten. Är det lag och ordning som diskuteras, vinner Moderaterna på det. Är det sociala orättvisor som snackas i fikarummen, då får Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet medvind. Till exempel. 

”Om inte vägen framåt är grön, så är det en väg bakåt”, hörde jag nyligen en representant för ett av regionens största bolag säga. Budskapet är glasklart: utan hållbarhetsperspektiv är man rökt. Det gäller för såväl företag som för organisationer och politiker. Frågor om miljö och klimat hör inte längre hemma i en klausul långt bak i en affärsplan eller programförklaring – de ska genomsyra hela verksamheten. Hållbarhet är allas business. 

I förra veckan gick Tysklands största delstat Nordrhein-Westfalen till kommunalval. De Gröna blev valets raket med i genomsnitt 20 procent av rösterna – en ökning med 8 procentenheter. I Hamburgs delstatsval tidigare i år fick De Gröna 24 procent av rösterna. Även i Frankrike har De gröna skördat framgångar i sommarens lokalval. Likadant i Schweiz och Österrike.  

Men i Sverige, som ofta ses som en föregångare i miljösammanhang – Greta Thunbergs hemland! – lyser Miljöpartiets framgångar med sin frånvaro. I Sifos augustimätning fick MP 3,6 procent, alltså utanför riksdagsspärren. Detta trots att varenda kotte med lite sinnesnärvaro snackar hållbarhet.  

När Miljöpartiet bildades i början på 1980-talet och ganska lång tid framöver ägde partiet de gröna frågorna. Och väljare som engagerade sig för hållbar utveckling hade ett självklart val när partisympatier kom på tal. Idag har samtliga partier en väl utarbetad grön agenda, och miljöpartisterna lider av låga opinionssiffror. Så kanske bör MP se det som ett tecken på sin egen framgång: i Sverige 2020 är hållbarhet på allas läppar. 

Relaterade #Krönikor

"Det är ju er röst vi ska representera"

Krönikor

Ny konjunkturbarometer, uppmärksammad satsning om byggbranschen, Almedalen med fler kamrar och så lite spaning. Handelskammarens näringspolitiska chef Maria Björk Hummelgren...

Regional aktör på internationell arena 

Krönikor

Under den senaste månaden har jag haft förmånen att besöka tre av Europas huvudstäder utöver vårt eget Stockholm: Bryssel, Berlin...

Östsvenska företag om elpriserna

Krönikor

Svensk energiförsörjning och de skenande elpriserna har dominerat de näringspolitiska samtalen under hela 2022. Därför har Handelskammarens medlemmar fått svara...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 april, 2023

Lunch med Kammaren på påsklovet!

Under lunchen ges varje person som vill möjlighet att berätta om sitt företag och vi...

16 maj, 2023

AW med pitch – Ett mingel för bygg, fastighet & infrastruktur

Fastighetsägarna, Byggföretagen och Östsvenska Handelskammarens ESIC-nätverk bjuder in till ett gemensamt mingel för dig som...

4 maj, 2023

AW med pitch – Ett mingel för bygg, fastighet & infrastruktur

Fastighetsägarna, Byggföretagen och Östsvenska Handelskammarens ESIC-nätverk bjuder in till ett gemensamt mingel för dig som...

Nyhet

Trade Compliance – vad är det och varför är det viktigt?

Internationell handel

Trade Compliance. Ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin avseende den globala handeln. Men vad betyder det? Och framförallt,...

Nyhet

Så hittade Zoezi ny styrelseordförande genom BoardMatch

Styrelse

It’s a match! Zoezi AB sökte ny styrelseordförande och efter matchmaking-event BoardMatch stod det klart att Suzanne Möller var rätt...

Nyhet

Showcase-festivalen Future Echoes sätter Norrköping på världskartan

Medlemsintervjuer

Polska rytmer, baltiska dj:s och tjeckiskt gung. Ja, hela Norrköping pulserade av nationella- och internationella influenser när showcase-festivalen Future Echoes...