Östsvenska Handelskammaren

Hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Amazonas brinner. Greta Thunberg har seglat över Atlanten. De nytillträdda EU-parlamentarikerna anger klimatfrågan som sin viktigaste prioritet. Frågor som handlar om hållbarhet har seglat upp på nyhetsagendan jämsides med ekonomiska och storpolitiska händelser. Det är en välkommen utveckling, som tyder på att såväl mediernas som allmänhetens medvetande har fördjupats om dessa frågors vikt och allvar.

FN:s 17 globala mål antogs i slutet av 2015. Det är den mesta ambitiösa agenda för hållbar utveckling som någonsin antagits och ska leda världen i en fredlig och hållbar utveckling fram till 2030 – social, ekonomisk och miljömässig. Mycket har hänt på fyra år, och inte allt är positivt. För samtidigt splittrar hållbarhetsfrågorna världen och sätter fingret på en politisk polarisering som dessvärre blir allt mer tydlig. En polarisering som visserligen lyfter intresset för miljö- och sociala frågor, men som dessvärre inte underlättar de åtgärder som många av oss inser är nödvändiga.

Som enskilt företag i Sörmland kan hållbarhet kännas som en underprioriterad eller till och med övermäktig fråga, jämte den att hålla sin verksamhet fungerande och lönsam. Det finns dock mycket att göra som inte behöver vara så ansträngande men ändå får stor påverkan. Framför allt ska man som företagare inte behöva känna sig ensam i det här arbetet. Därför har Östsvenska Handelskammaren ett CSR-nätverk, där råd, erfarenheter, utbildningar, inspiration och studieresor finns att ta del av. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något och tillsammans kan vi göra mycket.

Vi blir allt fler som vill och tänker göra mer i vårt arbete för bättre miljö och sociala villkor, såväl lokalt som globalt. Både för att det är det långsiktigt rätta, men också att våra kunder – och medarbetare – efterfrågar det. Planetens överlevnad går hand i hand med vår överlevnad som företagare. Den entreprenör som inte har en hållbarhetsstrategi kommer inom kort att stå utan affärer – och anställda. Den som däremot agerar och visar sitt engagemang, har goda förutsättningar att locka fler kunder och medarbetare till sig och därmed stå starkare i konkurrensen med andra. Det är vår övertygelse.

CSR-arbete handlar inte bara om visioner och välvilja, filantropi eller att försaka ekonomisk lönsamhet. Tvärtom ger hållbarhetsarbete utvidgade affärsmöjligheter för både små och stora företag. Ett företagande som ger ekonomiska, sociala och ekologiska vinster är ett företagande för framtiden i vår region och globalt.

Vi hoppas att fler ser vinningarna – affärschanserna och nyttan – med att utveckla sitt företag i en hållbar riktning.


Maria Björk Hummelgren, Näringspolitisk chef

Anna Axelsson,  Projektledare CSR East Sweden 

Relaterade #Krönikor

Vår största satsning någonsin

Krönikor

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Krönikor

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Regional motståndskraft när omvärlden skakar

Krönikor

Optimismen och styrkan bland regionens företag – Handelskammarens ägare, stärker oss i vårt arbete för regional konkurrenskraft, skriver vice vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

19 september, 2025

Konsten att nå ut i media – en introduktion till medieträning 

Hur tänker egentligen media? Och hur ska du tänka i mötet med media? Välkommen till...

15 september, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar

23 september, 2025

Inspirationskväll och nätverksmingel Styrelsefokus

Föreläsning AI för styrelsen med Sven Miller

Nyhet

Nystart och stärkt fokus i östsvenska företags intresse

Nyheter

Att återvända till vardagen efter semestern ger gärna dubbla känslor. En dos vemod över att ännu en ljus sommar med...

Nyhet

Experten om tullbeskedet och vad Trump missade

Internationell handel

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och USA:s president Donald Trump har kommit överens om 15-procentiga importtullar på varor från...

Nyhet

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...