Som vanligt går tiden snabbt och den 29 mars 2019 kl. 23.00 förväntas Storbritannien att lämna den Europeiska Unionen.
Brexit kommer innebära konsekvenser för alla som på något sätt bedriver handel med varor eller tjänster med landet hur ordnad eller oordnad utträdet än blir.
Nästa möte mellan EU och Storbritannien kommer äga rum 13-14 december. Det planerade novembermötet ställdes in då EU ansåg att tillräckliga framsteg inte gjorts på den brittiska sidan.
EU-parlamentet kommer sedan att rösta om en eventuell överenskommelse i december. Ett djupt splittrat brittiskt parlament kommer sedan att rösta i januari – en votering som har ett långt ifrån givet resultat. En bra utgångspunkt kan ju vara att förbereda sig på tullprocedurer från och med 30/3-2019
Mot bakgrund av detta och Storbritanniens betydelse som både export och importmarknad för Sverige och svenska företag så vill vi inspirera företag att titta på, förstå och analysera sin handel, flöden, exponering och beroende av landet som marknad – både direkt och indirekt, att titta på försäljning, inköp och logistik, att hitta svagheter och möjligheter, att göra scenarios, att förstå vad Brexit kan innebära för just mitt företag och att i tid vidta åtgärder som svarar upp mot den nya osäkerheten och de nya förutsättningarna. Kunskap som innebär en fördel som kan nyttjas i att agera snabbare än övriga marknaden allteftersom detaljerna i processen blir tydligare.
Det finns inget facit på hur man skall gå tillväga. Det viktiga är att påbörja processen med att sätta sig in i verksamheten ur ett Brexitperspektiv. När man väl sätter igång så kommer frågorna man vill ha svar på att komma per automatik inom allt från försäljning, logistik, inköp till lönsamhet, kompetens, administration och system.
Vår ”Brexithandbok” är ett bra verktyg att komma igång! Läs den HÄR eller skriv ut den om du önskar.
Lycka till.
[skribent medarbetare=”Magnus Lindahl”]