Östsvenska Handelskammaren

Har jag övervärderat fördelarna med det digitala?

Under pandemin har många har vant sig vid att träffas digitalt. Men kan det verkligen ersätta de fysiska mötena? Handelskammarens vd Simon Helmér reflekterar över om de fysiska träffarna kommer att komma tillbaka snabbare än väntat när samhället öppnar upp igen.

Sedan mars 2020 har jag försökt se fördelar med digitala träffar och arbete från mitt matsalsbord. Det finns verkligen fördelar med detta ur såväl ett verksamhetsperspektiv som en högre individuell kunskapsnivå. Förra veckan var jag inbjuden som talare på en större fastighetskonferens i Wales. Jag pratade om Vallastaden (ett tidigare uppdrag som jag haft) och stadsdelsutveckling, men självklart tog jag chansen att sätta vår region på kartan i ett internationellt perspektiv. Ett sådant uppdrag hade tidigare tagit cirka två dagar med resa, men nu tog testning av teknik och genomförande uppskattningsvis en timme. 

Det finns som sagt fördelar med det digitala, men känslan just nu när fler kollegor är på plats och inbjudningar till fysiska träffar haglar in är att jag verkligen saknat det fysiska mötet. Den kreativitet och överhörning jag sett i vår verksamhet de senaste veckorna är på en högre nivå just för att den är fysisk. Så just nu är min fundering om jag övervärderat fördelarna med det digitala. En intressant fundering är om inte det fysiska kommer att komma tillbaka snabbare än vi anat? 

Just nu ser jag så många exempel på att det fysiska lockar. Ett exempel är vårt årligt återkomma mingelevenemang Himla trevligt som vi kör ihop med Louis De Geer i Norrköping. I år blev det en variant med viss anpassning, men platserna tog slut nästan direkt. Nu får jag nästan varje dag inbjudningar till olika former av samtal och presentationer runt om i vår region – och formen på samtliga är i huvudsak fysiska.

Även om digitala eller hybrida möten inte kommer, eller ens ska, försvinna helt så ser jag verkligen fram emot fler fysiska möten i höst!

Med det sagt hoppas jag att vi ses framöver!

Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Krönikor

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Vår största satsning någonsin

Krönikor

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Krönikor

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 november, 2025

Dubbla rapportsläpp: Regional konjunktur samt Exportutsikter 2025

Välkommen till lansering av höstens konjunkturrapport samt Exportutsikter 2025. Baserat på svar från nära 200...

9 november, 2025

Från en internationell försvarskoncern till en av Sveriges största golfklubbar

Att leda en hybridorganisation – med dess unika möjligheter och utmaningar.

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...