Östsvenska Handelskammaren

Har jag övervärderat fördelarna med det digitala?

Under pandemin har många har vant sig vid att träffas digitalt. Men kan det verkligen ersätta de fysiska mötena? Handelskammarens vd Simon Helmér reflekterar över om de fysiska träffarna kommer att komma tillbaka snabbare än väntat när samhället öppnar upp igen.

Sedan mars 2020 har jag försökt se fördelar med digitala träffar och arbete från mitt matsalsbord. Det finns verkligen fördelar med detta ur såväl ett verksamhetsperspektiv som en högre individuell kunskapsnivå. Förra veckan var jag inbjuden som talare på en större fastighetskonferens i Wales. Jag pratade om Vallastaden (ett tidigare uppdrag som jag haft) och stadsdelsutveckling, men självklart tog jag chansen att sätta vår region på kartan i ett internationellt perspektiv. Ett sådant uppdrag hade tidigare tagit cirka två dagar med resa, men nu tog testning av teknik och genomförande uppskattningsvis en timme. 

Det finns som sagt fördelar med det digitala, men känslan just nu när fler kollegor är på plats och inbjudningar till fysiska träffar haglar in är att jag verkligen saknat det fysiska mötet. Den kreativitet och överhörning jag sett i vår verksamhet de senaste veckorna är på en högre nivå just för att den är fysisk. Så just nu är min fundering om jag övervärderat fördelarna med det digitala. En intressant fundering är om inte det fysiska kommer att komma tillbaka snabbare än vi anat? 

Just nu ser jag så många exempel på att det fysiska lockar. Ett exempel är vårt årligt återkomma mingelevenemang Himla trevligt som vi kör ihop med Louis De Geer i Norrköping. I år blev det en variant med viss anpassning, men platserna tog slut nästan direkt. Nu får jag nästan varje dag inbjudningar till olika former av samtal och presentationer runt om i vår region – och formen på samtliga är i huvudsak fysiska.

Även om digitala eller hybrida möten inte kommer, eller ens ska, försvinna helt så ser jag verkligen fram emot fler fysiska möten i höst!

Med det sagt hoppas jag att vi ses framöver!

Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Krönikor

Framtidens infrastruktur: Utmaningar och möjligheter i Trafikverkets inriktningsunderlag 

Krönikor

I den senaste redogörelsen från Trafikverket om infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 framträder en bild av både möjligheter och utmaningar. Med...

Så ska 2024 bli bättre än 2023

Krönikor

Förra året bjöd onekligen på en del mörker och kännbara utmaningar också här i vår region. Samtidigt har vi många...

Omtag svensk järnväg

Krönikor

Det bjöds på stark uppställning från SJ, Trafikverket, näringslivet och politiken under förmiddagens seminarium ”Omtag svensk järnväg”. ESIC:s projektledare Charlotta...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919