Östsvenska Handelskammaren

Hemsidan ska vara er bästa säljare!

Under tisdagen besökte Jajja Communication, genom Oskar Alm, Linköping och Norrköping för att prata Framtidens Marknadsföring. Ämnen som togs upp var digitala strategier, det mobila söket och hur man lyckas med att synas på Google. 

– Hemsidan ska vara er bästa säljare! Du ska kunna visa dina produkter och tjänster attraktivt direkt på webben, sa Oskar. Det är inte säljaren som hittar köparen idag – utan köparen som hittar säljaren. Idag söker vi på nätet, googlar, för att hitta och få reda på så mycket som möjligt om produkten innan vi tar ett beslut.  Sen är det inte ovanligt att vi går till en fysiskt butik för att köpa den. Helt enkelt stämmer det gamla ordspråket – syns man inte – finns man inte. Det gäller även på nätet.

Men idag borde väl alla veta hur viktigt Google är?

– De flesta vet hur viktigt Google är, men det är inte alla som antingen vet hur man ska göra eller bara inte gör det. Det är exempelvis otroligt viktigt att idag ha en mobilanpassad hemsida. Bara för någon månad sedan gick Google ut med ytterligare information om att de kommer värdesätta mobilanpassade sidor ännu mer. Och google har mycket makt – exempelvis sker 97,3% av sökningarna via mobilen via Google.

Vill man veta mer hur man lyckas kan man kontakta Oskar Alm på Jajja.

[osh-header title=”Oskars tips på innehåll på en hemsida:”]

  • redaktionellt innehåll – fortfarande är innehållet på din webbsida det viktigaste för googles algoritmer. Så att skapa bra redaktionellt innehåll är fortfarande otroligt värdefullt.
  • funktioner – roliga och användbara funktioner. Exempelvis gjorde SVT till förra fotbolls-VM ett test där du fick svara på några frågor och så föreslog den vilket fotbollslag du skulle hålla.
  • visuellt innehåll – snygga och proffsiga bilder och produktbeskrivningar.
  • guida dina potentiella kunder – tydliga guider som hjälper dina kunder.
  • utbilda dina potentiella kunder – utbilda dina kunder inom dina specialområden.
  • roa – är du seriös och utbildar dina kunder ofta är det bra att ibland underhålla och roa dina kunder.

 

 

Relaterade #Nyheter

Omställningen tar för lång tid

Nyheter

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Peters tre bästa tips för ett bättre styrelsearbete

Nyheter

Funderar du på hur du kan effektivisera ditt styrelsearbete men vet inte riktigt var du ska börja? Peter Lindgren, med...

Trade Compliance - vad är det och varför är det viktigt?

Nyheter

Trade Compliance. Ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin avseende den globala handeln. Men vad betyder det? Och framförallt,...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Yttrande angående järnvägsplanen för Ostlänken, delen Loddby-Klinga

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande ang samråd Loddby-Klinga, TRV 2017/64849.

26 maj, 2023

Spaning på Kammaren

Välkommen till trevliga Spaning på Kammaren i Norrköping. Nätverkande med fokus på framtiden tillsammans med...

3 april, 2023

Hur många hattar har du? 

Vill du få i gång styrelsearbetet i ditt företag alternativt vill få ut mer av...

Nyhet

Yttrande angående järnvägsplanen för Ostlänken, delen Loddby-Klinga

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande ang samråd Loddby-Klinga, TRV 2017/64849.

Nyhet

Omställningen tar för lång tid

Krönikor

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Nyhet

Peters tre bästa tips för ett bättre styrelsearbete

Nyheter

Funderar du på hur du kan effektivisera ditt styrelsearbete men vet inte riktigt var du ska börja? Peter Lindgren, med...