Östsvenska Handelskammaren

Information och status för omvandlingen av Inre hamnen

Inre hamnen kommer att byggas ut etappvis och rymma omkring 2 000 bostäder när allt är färdigbyggt år 2028 då också Ostlänken tas i bruk. Fram till år 2028 kommer området därmed att vara en mycket viktig del av den totala stadsutvecklingen i Norrköping och i regionen. Den första utbyggnadsetappen omfattar omkring 800 bostäder med en mix av hyresrätter och bostadsrätter.

Byggherrarna
De åtta byggherrarna i den första etappen är: Skanska, Hauschild+Siegel Architecture, Slättö Förvaltning, HSB, Hyresbostäder i Norrköping, Heimstaden, Riksbyggen samt Mannersons Fastighets AB. För mer information om respektive byggherre, tryck här.

Till den första etappen kommer kajen och småbåtshamnen att iordningställas, kanalerna i anslutning till bebyggelsen kommer att byggas ut och ett gångstråk längs kajen med en planskild passage under Hamnbron kommer att byggas. Även den södra kajen kommer att rustas upp. Behovet av förskola till den första etappen kommer att lösas antingen inom etappen eller på en tomt i närområdet.

Fredrik Wallin
Projektledare Inre hamnen
Tel: 011-15 13 24
E-post: fredrik.wallin@norrkoping.se

För tidplan och mer information om Inre hamnen: tryck här

 

Arkeologiska undersökningar i Inre hamnen

Inför och under den pågående utvecklingen av Inre hamnen kommer arkeologiska undersökningar att göras i området. Undersökningarna drivs av två företag, Arkeologerna (Statens Historiska Museer)  som ansvarar för den östra halvan av Inre hamnen där arbetena inleds och Stiftelsen Kulturmiljövård (KM) ansvarar  för den västra halvan. Företagen samarbetar i undersökningarna och deltar i varandras separata projekt. Olika typer av förmedlingsinsatser planeras och information om dessa kommer att annonseras på företagens sidor på Internet och Facebook.

Besök webbsidan: Arkeologerna
Besök Facebooksidan: Arkeologerna
Kontaktperson: Magnus Stibéus, tel. 010-480 81 66

Besök webbsidan: Stiftelsen Kulturmiljövård
Kontaktperson: Kristina Jonsson, tel. 073-810 72 11

Läs mer om de arkeologiska utgrävningarna och hamnens historia: tryck här

 

Dags för markrening i Inre hamnen

Nu påbörjas markreningen i Inre hamnen genom att bland annat förorenad jord grävs upp. Först ut är kolkajen, området öster om Brännerigatan. Arbetet handlas upp under mars månad och förväntats att inledas i maj-juni.

Tidplan:

Kvartal 1 och 2 2017: upphandling och förberedelser
Kvartal 2 till 4 2017: schakt, transport, siktning, krossning vid Kolkajen.

För mer information om markrening i Inre hamnen: tryck här

Relaterade #Nyheter

Omställningen tar för lång tid

Nyheter

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Peters tre bästa tips för ett bättre styrelsearbete

Nyheter

Funderar du på hur du kan effektivisera ditt styrelsearbete men vet inte riktigt var du ska börja? Peter Lindgren, med...

Trade Compliance - vad är det och varför är det viktigt?

Nyheter

Trade Compliance. Ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin avseende den globala handeln. Men vad betyder det? Och framförallt,...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

26 maj, 2023

Spaning på Kammaren

Välkommen till trevliga Spaning på Kammaren i Norrköping. Nätverkande med fokus på framtiden tillsammans med...

3 april, 2023

Hur många hattar har du? 

Vill du få i gång styrelsearbetet i ditt företag alternativt vill få ut mer av...

Nyhet

Omställningen tar för lång tid

Krönikor

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Nyhet

Omställningen tar för lång tid

Krönikor

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Nyhet

Peters tre bästa tips för ett bättre styrelsearbete

Nyheter

Funderar du på hur du kan effektivisera ditt styrelsearbete men vet inte riktigt var du ska börja? Peter Lindgren, med...

Nyhet

Trade Compliance – vad är det och varför är det viktigt?

Internationell handel

Trade Compliance. Ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin avseende den globala handeln. Men vad betyder det? Och framförallt,...