Idag har riksdagen fattat beslut att anta infrastrukturpropositionen för åren 2018 till 2029. Beslutet innebär att Ostlänken kommer att byggas som en ny höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Planen för byggstart Ostlänken ligger fast, och sker när första spadtaget tas för byggandet av Kardonbanan i Norrköping under 2017. Hela infrastrukturpropositionen har en ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor, av dessa beräknas cirka 55 miljarder kronor gå till projekt Ostlänken.
– Östsvenska Handelskammaren ser positivt på riksdagsbeslutet och att det fattats med bred majoritet, säger Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Handelskammaren. Beslutet innebär att arbetet inför byggstart av Ostlänken 2017 nu kan fortskrida enligt plan. För vår del innebär det ett ännu mer intensivt arbete med att kraftsamla det regionala näringslivet så att projektet blir en succé för vår region och för Sverige, avslutar Anna Lövheim.
– Dagens beslut i riksdagen innebär ytterligare en bekräftelse på att Ostlänken blir verklighet, säger Anne Revland, näringslivsdirektör i Norrköpings kommun. För Norrköping betyder det att vi känner trygghet i att första spadtaget för projekt Ostlänken faktiskt kommer att tas här under 2017, när byggandet av Kardonbanan inleds. Detta gör att vi, tillsammans med övriga berörda aktörer nu tar nästa steg i att realisera vår vision för framtidens Norrköping, avslutar Anne Revland.
Läs mer här: Ja till infrastruktursatsningar