Östsvenska Handelskammaren

Jämställd sponsring för en jämställd idrott

Sponsring står idag för 10% av ekonomin inom reklambranschen , motsvarande 7,2 miljarder, där idrott står för 70% – men bara 20% av dem går till kvinnor. Så hur jämställd är idrotten egentligen?

I samband med LFC:s Champions League-match mot Manchester City arrangerade Handelskammaren tillsammans med Sponsrings & Eventsverige i Sverige en frukost med fokus på ”Fotboll & värderingar”. Beslutsfattare från regionen hade samlats för att diskutera hur jämställd idrotten egentligen är?

– Sponsring är stort och en självklarhet för många företag. Idag står sponsringen för 10% av ekonomin inom reklambranschen och av dem går 70% till idrotten. Det motsvarar 7,2 miljarder kronor, sa Ulrika Molin, VD på Sponsrings- och Eventföreningen.

Men pengarna fördelas ojämnt mellan män och kvinnor.

– Män och kvinnor ska få idrotta på lika villkor. Människor ska få göra karriär inom vilken idrott de helst vill. Idag går ungefär 80% av den totala sponsringen till män medan 20% går till kvinnor. Det är inte rätt, sa Isabelle Widmark, ordförande för stiftelsen Fair Pay som arbetar för att alla människor ska få idrotta på lika villkor.

På plats fanns även företag som gav sin syn på hur de arbetar med jämställd sponsring.

– Vi väljer vilka vi ska sponsra med omsorg. Det ska vara föreningar vars värderingar stämmer överens med våra, sa Sophia Nygren från Länsförsäkringar Östgöta.

Isabelle Widmark har tidigare gett sina bästa tips till företag som vill sponsra jämställt. Dessa är:

  • Ställ krav på klubben ni samarbetar med men framförallt hitta en samsyn kring värderingar och vad man vill uppnå i samhället. Det kan vara ett gemensamt mål – till exempel hur ni vill få fler tjejer att idrotta eller att få fler tjejer att hålla på längre med idrott.
  • Bryt traditionella strukturer kring hur ert företag jobbar med sponsring. Exempelvis kanske en ny person, gärna en kvinna, ska börja ta ansvaret för med sponsringen hos  företaget och komma med nytt perspektiv.
  • Ta ett kliv utanför och titta objektivt på det ni gör. Är det dags att börja sponsra någon ny idrott som ni inte arbetat med förut och som passar era mål?

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

19 januari, 2026

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...