Östsvenska Handelskammaren

Jämställd sponsring för en jämställd idrott

Sponsring står idag för 10% av ekonomin inom reklambranschen , motsvarande 7,2 miljarder, där idrott står för 70% – men bara 20% av dem går till kvinnor. Så hur jämställd är idrotten egentligen?

I samband med LFC:s Champions League-match mot Manchester City arrangerade Handelskammaren tillsammans med Sponsrings & Eventsverige i Sverige en frukost med fokus på ”Fotboll & värderingar”. Beslutsfattare från regionen hade samlats för att diskutera hur jämställd idrotten egentligen är?

– Sponsring är stort och en självklarhet för många företag. Idag står sponsringen för 10% av ekonomin inom reklambranschen och av dem går 70% till idrotten. Det motsvarar 7,2 miljarder kronor, sa Ulrika Molin, VD på Sponsrings- och Eventföreningen.

Men pengarna fördelas ojämnt mellan män och kvinnor.

– Män och kvinnor ska få idrotta på lika villkor. Människor ska få göra karriär inom vilken idrott de helst vill. Idag går ungefär 80% av den totala sponsringen till män medan 20% går till kvinnor. Det är inte rätt, sa Isabelle Widmark, ordförande för stiftelsen Fair Pay som arbetar för att alla människor ska få idrotta på lika villkor.

På plats fanns även företag som gav sin syn på hur de arbetar med jämställd sponsring.

– Vi väljer vilka vi ska sponsra med omsorg. Det ska vara föreningar vars värderingar stämmer överens med våra, sa Sophia Nygren från Länsförsäkringar Östgöta.

Isabelle Widmark har tidigare gett sina bästa tips till företag som vill sponsra jämställt. Dessa är:

  • Ställ krav på klubben ni samarbetar med men framförallt hitta en samsyn kring värderingar och vad man vill uppnå i samhället. Det kan vara ett gemensamt mål – till exempel hur ni vill få fler tjejer att idrotta eller att få fler tjejer att hålla på längre med idrott.
  • Bryt traditionella strukturer kring hur ert företag jobbar med sponsring. Exempelvis kanske en ny person, gärna en kvinna, ska börja ta ansvaret för med sponsringen hos  företaget och komma med nytt perspektiv.
  • Ta ett kliv utanför och titta objektivt på det ni gör. Är det dags att börja sponsra någon ny idrott som ni inte arbetat med förut och som passar era mål?

Relaterade #Nyheter

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

8 maj, 2026

All Business Is Social

Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer bjuder in till en gemensam lunchföreläsning om hur sociala medier påverkar...

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...