Östsvenska Handelskammaren

Johan Aronsson har blick för resultat och helhet

Mottagaren av Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2024 tror på högre kvalitet, färre antal slit- och slängprodukter och ser till att hållbarhet genomsyrar hela hans verksamhet.

Keep calm and focus on the result. En tavla med det omgjorda brittiska budskapet från kriget (Keep calm and carry on) hänger på väggen på Marknadsbyrån i Skandinavien AB.  

– Det är det viktigaste, att fokusera på resultatet så att det blir långsiktigt bra och hållbart. Visst kan man göra snabba, enkla och lönsamma affärer men de är ofta inte långsiktiga och därmed inte intressanta för oss, förklarar Johan Aronsson, vd för Marknadsbyrån.

För några veckor sedan fick Johan motta Östsvenska Handelskammaren hållbarhetspris East Sweden Sustainability Award. Motiveringen var omfattande och personlig, mycket inspirerad av nomineringen – som kom från en av Johans medarbetare.  

”Med sitt ledarskap och affärsinriktning på att alltid sätta hållbarheten först, inspirerar Johan Aronsson, vd Marknadsbyrån i Skandinavien AB, sina medarbetare, kunder och andra att göra detsamma. Med sitt intresse, kunskap och engagemang driver han bolaget att arbeta genuint och fokuserat i en alltmer hållbar riktning. Genom medvetna val och att leva som han lär, påverkar han alla i sin omgivning att göra betydande strategiska val för såväl ekonomisk, social som ekologisk hållbarhet. För sitt mod, tillförsikt och strävan mot en mer hållbar bransch och företagande i stort tilldelas Johan Aronsson Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris East Sweden Sustainability Award 2024.”

Johan Aronsson och tidigare prismottagare och jurymedlem Michaele Sterne på Handelskammarens årsmöte.

– Min kära kollega Carolina sa att hon hade gjort något fuffens, men det var ju något väldigt, väldigt fint. Det blir ju extra rörande när man lyckats inspirera på det här sättet så det leder till en nominering. Det är bara ett stort jättetack!

Att Johan inspirerar andra, både internt sina medarbetare och externt sina kunder, är tydligt. Men går det att sätta hållbarhet först i alla lägen, till och med före intäkterna? 

– Pengarna är ett superviktigt medel för att vara ett vettigt företag, men vi behöver också en omvärld och en miljö för att kunna vara ett vettigt företag, säger Johan. Grundtanken i Marknadsbyrån är att vi är lite ärliga mot oss själva och våra kunder i vår leverans av stark kommunikation. Vi är bra på det vi gör och det är uppsidan av vår affär.

– Baksidan, fortsätter Johan, är vårt negativa avtryck på omvärlden när vi producerar och använder vissa kemikalier eller transporterar grejer. Ett starkt resultat är att avtrycket som vi gör ska vara så litet som möjligt och absolut vägas upp av nyttan.

I praktiken innebär det att byrån vill sälja högre kvalitet med längre hållbarhet. Det innebär färre produkter samtidigt som kundens budget kan användas på ett annat sätt. Materialen som används ska vara så återvinningsbara som möjligt och kunskap om leverantörerna, hur de producerar och arbetsförhållandena på plats är viktiga.

– Det är jättestort och komplext och här tror jag att många företag har en spännande process framför sig. För det är få branscher idag som inte gör ett negativt avtryck.

Märker då Marknadsbyrån att de mer hållbara affärerna – det vill säga inte mest utan bäst för pengarna – lättare accepteras av kunderna?

– Absolut. Det var tungt att driva hållbarhet 2016, en klapp på axeln och ”vad duktiga ni är”. Men det var inte affärsnytta. Idag vet alla kunder att de måste förhålla sig till hållbarhet.

Samtidigt finns mycket kunskapshöjande arbete kvar att göra inom näringslivet, menar Johan, som den inspiratör han är.

– Det har blivit mycket bättre och världen är väl någonstans på väg åt rätt håll, men det är en lång resa kvar och det bör man vara ödmjuk inför.

Årets hållbarhetsprismottagare är både uppdaterad och mån om att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt i sina affärer. Ändå är det inte allt. Marknadsbyråns arbetssätt inspirerar även med sitt interna arbetsmiljöarbete. Vd Johan Aronsson exemplifierar: 

– Vi hittade en grym tjej som vi verkligen ville anställa, men hon bodde i en annan del av landet. Då fick vi fundera på hur vi skulle få det att funka. Det svåra är den sociala delen, bygga ledarskapet och gemenskapen på distans.

– Vi satte upp kravet på oss själva att det ska finnas ett co-workingspace på orten man jobbar från, för alla ska ha en arbetsplats att gå till. Alla som har barn vet att det inte är så lätt alla gånger att arbeta hemifrån och det kan finnas annat som också distraherar.

Dagliga videouppföljningar och träffar, där man inte bara pratar jobb utan ”bara hänger tillsammans”, sattes upp i verktyget Slack. Kompletterat med fysiska träffar i Linköping alternativt i Stockholm eller på annan plats dit alla medarbetare kan ta sig, fungerar det.

– Det coola är att vi faktiskt inte märker någon skillnad i teamet, vare sig man jobbar här på kontoret eller någon annanstans. Vi är stolta över att vi fått det att funka så bra för då finns det hopp om att det faktiskt går att få balans i livet mellan jobb och privatliv, säger Johan.

Johan visar jurymedlem Maria Björk Hummelgren runt på Marknadsbyråns kontor i Linköping.

Som inspiratör och motor för en mer hållbar marknadsföring och kommunikation, vilka är Johans bästa tips? 

– Flytta fokus från enbart synlighet till kvalitativa produkter som ger en doft eller känsla när man tar på dem. Vi är duktiga på att beskriva de mjuka värdena i en produkt.

Få företag, menar Johan, vill bygga ett varumärke kring att bara uppfattas som billig, de flesta strävar mot en annan profil och då behöver även produktmedia tala samma språk. Visst kan man massproducera knallrosa solglasögon i plast till ett event, eller så kan man göra något som faktiskt är tilltalande för mottagaren.

– Vi vill jobba med sobra färger och en tydlig stil mot din målgrupp. Bygger vi attraktiva produkter med dessa adderade värden är det mycket lättare att vara hållbar. Men är det priset, och så många, billiga produkter som möjligt att strössla ut som är syftet, ja, då är det svårare att hitta en hållbar lösning.

– När jag går och handlar och ser någon bära en jacka med ett visst varumärke på, som jag tillverkade för fem år sedan, då känner jag stolthet. Det händer rätt ofta faktiskt.

Avslutningsvis innebär hållbarhetspriset även att mottagaren får skänka 10 000 kronor till valfri organisation.

– Vi hade mycket diskussion här på kontoret och till slut landade vi i Naturskyddsföreningen, en stor och seriös organisation med högt förtroende som gör mycket för den svenska naturen. Den är otroligt viktig att bevara men har sina utmaningar, som Östersjön till exempel. Det vore kul att ha fisk havet i framtiden. Kan vi bidra till det och att stärka en röst för sundare miljö, vill vi det.

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...