Bygg- och anläggningsbranschen får ofta statuera exempel för lågkonjunkturen. Det är en bransch som svänger fort, särskilt med projekt som är större och kostsamma. Småhussidan har mer eller mindre avstannat helt i och med att räntorna stigit i takt med inflationen och människor dragit sig för att låna till ett nytt boende.
Om detta och mycket mer pratade Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och f d infrastrukturminister i regeringen Reinfeldt 2010-2014, när hon besökte Kammarforum den 25 januari. Ett 40-tal medlemmar från Handelskammaren och Byggföretagen kom för att lyssna till ”Cathis”, som hon är med alla.
– Det svänger fort i den här branschen, men det är också det som gör den så spännande, konkluderade hon.
Därtill berättade ESIC:s projektledare och Handelskammarens talesperson i infrastrukturfrågor Charlotta Elliot om status i Ostlänken – Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid.
– Det råder ingen tvekan om att länken är nödvändig och kommer att byggas, sa Charlotta med eftertryck. Ostlänken finns med i regeringens nationella plan och räknas som ett redan pågående projekt.
Detta bekräftades av Trafikverkets chef för den Sydöstra regionen Lennart Andersson, som även nämnde bland annat
- E22 Förbifart Söderköping
- Väg 35 Linköping Åtvidaberg etapp 3-4
- Väg 51 Förbifart Finspång
med flera, som pågående projekt.
Samhällsutmaningar framåt från Trafikverkets horisont är bland annat Norrköpings hamn/Händelö, stadsutveckling och resecentrum i Mjölby samt Stångådalsbanans anslutning i Linköping. Med flera. Utmaningar viktiga för näringslivet på orterna, men för hela regionen och faktiskt hela Sverige att vi finner lösningar på – och finansiering för – snarast.