Östsvenska Handelskammaren

Kinnarps: Fyra tips när du planerar nytt kontor

Det familjeägda företaget Kinnarps har levererat möbellösningar för kontor sedan 1940-talet. När pandemin slog till flyttade många kontor till hemmen något som i allra högsta grad gjorde att Kinnarps fick tänka om och nytt. Vi åkte till kontoret i Norrköping för att ta reda på vilka lärdomar man tagit med sig och vilka trender man kan se inom kontorsinredning inför 2022.

Kinnarps grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson och är en i dag helt familjeägt genom deras barn och barnbarn. Företaget inriktar sig till tre områden skola, kontor och omsorg.

– Vi inreder för hela livet, säger Lars Andersson, försäljningschef i Norrköping, och skrattar.

Och just arbetslivet i livet har sett väldigt annorlunda ut för många de senaste åren i och med coronapandemin.
Lars Andersson berättar att man redan innan pandemin kunde man se hur kontorsarbetet förändrats och att många av de fasta skrivbordsplatserna stod tomma under längre perioder.

– Säljarna var ute hos kunder och någon var sjuk eller vabbade, och några andra kollegor var samlade i ett mötesrum. Tänk vad mycket mer man kan göra om man inte fäster tanken vid att alla måste ha ett fast skrivbord.

Vilka trender ser du inom kontorsinredning?

– Vi ser att man eftersöker en bredare flora av olika miljöer och större flexibilitet. Att man satsar på samarbetsytor för att jobba gemensamt och inte bara fokuserar på det enskilda skrivbordet.

Lars hänvisar till analyser som gjorts under  pandemin, som visar att många vill fördela arbetsveckan med två dagar med hemmajobb och tre på kontoret.

– Att jobba hemma har vi sett gett effekt på produktivitet och effektivitet och underlättar även för livspusslet. Innovation, kreativitet, gemenskap och samhörighet är där emot något vi får på kontoret. Då förstår man vikten av genomtänkta mötesplatser och sociala ytor som skapar en identitet och ger inspiration när vi väl är på kontoret.

Lars fortsätter:

– En annan trend som har hängt med ett tag men som fortfarande är stark är hemmakänslan.
Man vill få in en varmare klang och mjuka värden.

Och finns trender så brukar det finnas en motsats. Lars menar att det personliga skrivbordet och det likformade kontorslandskapet som vi känner det tillhör det förgångna.
 – Det kanske är min personliga åsikt efter att ha varit så länge i branschen, men en fast kontorsplats är det nästan ingen som gynnas utav egentligen. Många tror att de är mer fasta än vad de egentligen är, även om man har arbetsuppgifter som hanteras med hög sekretess så går det ofta att lösa med tekniken.

Inredningstrender kommer och går. Hur jobbar Kinnarps med hållbarhet?

– För oss är det viktigt med en hållbar produkt som håller genom tiden. Och just för att återbruk och cirkuläritet har efterfrågats så tittar vi på lösningar där man kan exempelvis hyra sina olika miljöer.
En soffgrupp kan därför lätt bytas ut mot något annat och leva vidare hos ett annat företag. Vi har även plockat bort allt onödigt emballage, vi fraktar våra produkter med filtar vilket medför att vi kan frakta upp till 50% mer i våra leveransbilar. Filtarna återanvänds tills vi maler ned dem och tillverkar ljudabsorberande material som används bland annat i skrivbordsskärmar och ljudabsorbenter. Vi har även flyttat hem det mesta av vår produktion till Sverige. 

”Vi tar ledningen som gisslan”

I processen med att komma fram till vad som passar de olika kundernas behov, tittar Kinnarps alltid närmare på vad som utförs i verksamheten. Detta för att kunna skapa en arbetsplats som kan hjälpa människor att arbeta och må bättre. Metoden kallar de för ”Kinnarps next office”.

– Next Office är ett verktyg där vi tillsammans med ledningen och hela organisationen kan kartlägga behov utifrån arbetsmönster och aktiviteter. Resultatet redovisas i en rapport som sedan ligger till grund för kontorets utformning. Vi är inte bara en leverantör som säljer kontorsstolar, vi är en helhetsleverantör som kan vara med från idén till ett färdigt resultat. När vi förstår hur verksamheten fungerar kan vi ge en rekommendation för den optimala arbetsmiljön för den specifika verksamheten.

Lars fortsätter:

– Vi tar ledningen som gisslan! Utan ledningen kommer man ingen vart. Men medarbetaren måste vara med på förändringen hela vägen, annars gör vi inte det här. Sen ser vi även till att göra en uppföljning, vilket är superviktigt. Ofta kan man justera lite på det som inte känns rätt. Att investera i ett framtidssäkert kontor skapar den lägsta livscykelkostnaden för företag och organisationer.

Avslutningsvis, kan du ge oss dina fyra bästa tips om man ska planera för ett nytt kontor?

1. Ha ett tydligt mål. Ställ er frågan om varför ni gör det här, vad är syftet? Gör upp en tydlig målbild, för om ni inte vet slutdestinationen så hittar ni inte dit.

2. Tänk framåt. Hur vill du ha det imorgon? Försök att tänka bort det du har i dag.

3. Få med ledningen. Det är så viktigt att ha med alla i ledet. Ledningen ska driva arbetet framåt och skapa engagemang hos medarbetarna, sedan kan man börja förändra.

  4. Se det inte enbart som ett inredningsprojekt. När man förstår att allt hänger ihop, teknik, människa och den fysiska miljön, då kan man skapa ett värde i miljön. Att välja färger och material är bara en liten del av helheten.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Hållbarheten genomsyrar allt

På Handelskammaren är vi inte bara teknikoptimister – vi är företagsoptimister.

Förenkla resan via tullen med en ATA-carnet

Vi hjälper dig med dokumentet som gör resan med dina varor tryggare, snabbare och enklare. Anneli Forman som är ansvarig...

Så skyddar du företagets osynliga tillgångar – Fyra råd från advokat Johan Lundgren

Handen på hjärtat - har du säkrat företagets immateriella rättigheter? Ja, den frågan är det inte alla företagare som ställer...