Östsvenska Handelskammaren

Krönika: Behöver du fylla på?

Ibland är det viktigt att fylla på. Med ny kunskap alltså. De flestas arbetsvardag är intensiv, mötestung, mailtung och lämnar alltför lite tid för reflektion, analys och återhämtning. Och om man tänker och gör som man alltid har gjort, får man som bekant samma resultat och situationer som man alltid har fått.

I en ledande position har du i regel påverkanskraft på flera människor än bara dig själv. Därför är det viktigt att du är medveten om vilka föreställningar som du har om världen, om andra och om dig själv. Reflektera över om du tar med dessa föreställningar, tankar om hur saker ska vara, till jobbet och prackar dem på andra människor? Vilken världsbild har dina föreställningar gett dig och i förlängningen, vilka tankar, krav och känslor kommer med just dina föreställningar?

Människors beteende är nästan alltid rationellt. Bara man vet bakgrunden. Om mina föräldrar inte förmådde ge mig den uppmärksamhet och bekräftelse som jag behövde, kanske jag ägnar ett helt liv åt att söka den uteblivna bekräftelsen. Om jag blev häcklad som liten för att jag var blyg så kanske jag senare i livet, när jag tränat mig till att ta plats, blir provocerad av andra blyga människor eftersom det påminner mig om något inombords som jag inte vill veta av. Barnet vars pappa endast var närvarande när de lagade mat tillsammans, utvecklar ett mycket djupt intresse för restaurangkonsten. Kanske. Poängen är att du som ledare behöver medvetandegöra vilka förställningar som du själv har och även försöka fundera ut vilka förställningar, drivkrafter, rädslor och drömmar dina medarbetare har.

I stora delar av managementlitteraturen är utvecklingen av en verksamhet eller företag linjär och resultaten tickar in i jämna strömmar. I verkligheten är människors reaktioner och tankar cirkulära och därför blir det kanske inte så som det står i boken. Ni har sett bilden på en streckgubbe som visar på en lutande kurva uppåt mot målet, dvs den linjära utvecklingen. Nedanför finns dock bilden av verkligheten, och i den bilden får gubben både ro i en eka över öppet hav och klättra utan skyddsutrustning uppför ett berg. Slutpunkten är dock densamma – målet.

Mitt syfte med detta är att uppmuntra till vidareutbildning, förkovring, reflektion och att bli medveten om vilka förställningar, krav och tankar som just du styrs av. På så vis finns det en bra mycket större chans att du faktiskt kommer dit du vill – och dessutom kanske har roligare på vägen om du inte begränsar dig i onödan genom omedvetna föreställningar om hur saker och tinga SKA vara.

Allt väl,

Johanna Palmér
Vd ,Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

22 maj, 2025

Ljusnande konjunktur trots globalt mörker

Frukostmöte med Andreas Wallström, prognoschef och chef för Macro Research Sverige på Swedbank. Med över...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...