Östsvenska Handelskammaren

KRÖNIKA: Ostlänken, någon?

Oavsett om du är en ung, gammal, nyinflyttad eller ingrodd här i regionen tror jag nog att du hört ett och annat om Ostlänken. Och det ska sägas, det är verkligen värt att lyssna på! Ostlänken är Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt och den dras rakt igenom tillväxtstråket från Stockholm till Linköping. Och det kommer innebära jobb, mer jobb än vad vi har rätt utbildad personal till.

Vår kvalificerade gissning är att det behövs minst 25 000 årsarbeten under byggtiden för att förverkliga räls, broar, tunnlar, stationslägen och mycket mer. I de 25 000 finns även tjänstenäringen inkluderad, exempelvis hotell som redan har långväga arbetare boende hos sig och konsultbyråer som bistår i beräkningsarbetet. Så om ni inte förstått det redan, och oavsett tål det att upprepas, detta är århundradets tillväxtchans för vår region!

Men när man skriver just så, ”för vår region”, så blir det lätt oprecist. Vem är det som får den där tillväxten egentligen? Kommunen? Turerna har varit många och diskussionerna i media förs ofta av politiker till den grad att någon kanske börjar undra om det inte i första hand är ett politiskt projekt.

Så är det inte!

Grovt räknat finns en tredjedel av alla arbetstillfällen inom vård, skola, omsorg.  Resten finns inom näringslivet. Alltså landar två tredjedelar av tillväxteffekten rakt ned på byggföretaget, beräkningskonsulten, hotellet, restaurangen, frisören, biosalongen….  Det är företagen i vår region (och företag som kommer att komma utifrån, annars klarar vi det inte) som rätt navigerat har århundradets tillväxtchans framför sig.

Vi hör varje dag om företag som lagt in Ostlänkseffekter i sina budgetar framåt. Som tänker att de etablerar sig här nu innan hyrorna blir högre när fler inser tillväxtpotentialen. Som köper på sig mark för att det troligtvis är en bra investering. Som köper lastbilar eftersom bara schaktmassorna kopplat till Ostlänken kräver oerhörda mängder lastbilsflak.

Århundradets tillväxtchans har redan börjat. Vi befinner oss på basen av ett sysselsättningsberg! Du som driver ett företag kan bara fundera på vart dina tillväxteffekter kan tänkas uppstå?

johanna
Johanna Palmér

VD Östsvenska Handelskammaren
@palmerjohanna

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...