Östsvenska Handelskammaren

Krönika: Ska sponsring vara jämställd?

Så lydde rubriken på ett av Handelskammarens events nyligen, i samarbete med Sponsor- och Eventföreningen. Frågan om jämställd sponsring har aktualiserats på flera håll i Sverige, inte minst i Norrköping med IFK och i Linköping med LFC. Vid en första anblick verkar ämnet klurigt att spegla för en näringslivsorganisation som inte gärna vill kritisera de sponsringavtal som enskilda företag sluter på kommersiella grunder. Samtidigt verkar det finnas en omedvetenhet dels kring hur en så marknadsmässig faktor som sponsring faktiskt påverkar samhällsutvecklingen, dels vilken möjlighet en jämställd sponsring besitter i att ge alla samma chans.

70 procent av alla sponsringsmedel går till idrottssponsring. Enligt Isabella Widmark, VD för organisationen FairPay, går 80 procent av samhällets idrottsresurserna till killar, 20 procent till tjejer. Detta trots att utövarna är ungefär lika många tjejer som killar. Om det stämmer är det naturligtvis anmärkningsvärt och får frågan att snabbt trilla ned i vilka föreställningar samhället egentligen har om flickor/kvinnor  och pojkar/män. Värderas vi olika redan från början?

Marie Tomicic, vd för bokförlaget OLIKA, berättade att tills nyligen var 7 av 10 huvudroller i bilderböcker manliga och tjejer har varit osynliga i böcker om fotboll. Om en tjej hade huvudrollen i en ungdomsbok om fotboll så handlade historien egentligen om något annat, kanske kärlek. Tjejer som var mycket intresserade av fotboll hade alltså få förebilder i böckernas värld. I den lokala fotbollsklubben är sannolikheten mycket hög att tränaren också är en man. Flera deltagare på eventet vittnade om hur mycket lättare det är att få föräldrar att frivilligt ställa upp som tränare i killarnas klubb än i tjejernas. Tjejer anses träna fotboll för att det är roligt, killarna tränar för att prestera och komma någonstans.

Det finns idag en växande medvetenhet kring hur medlen i den svenska sponsringskakan, värd hela 10 miljarder kronor, används och vilken fin möjlighet företag har i att ställa krav i linje med de värderingar man har i sitt CSR-arbete. Det vill säga att se till att de pengar som läggs på sponsring också bidrar till en mer hållbar och jämlik värld.  Sportvärlden, och kanske framförallt lagsporter, fostrar många kompetenta ledare. Vad betyder det då om resurserna från början är fördelade 80/20?

Johanna Palmér

Vd Östsvenska Handelskammaren

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade #Nyheter

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Stor uppmärksamhet i media när 100-listan släppte rapport

Nyheter

I samband med 100-listans rapportsläpp valde merparten av de traditionella medierna i den östsvenska regionen att uppmärksamma arbetet med jämställda...

Sara Hillbom: så ser attraktiva företag ut i framtiden

Nyheter

Onsdagen den 26 oktober arrangerades Besöksnäringsdagen i Linköping - ett initiativ av Visit Linköping & Co och en av Handelskammarens...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

18 januari, 2023

Möt Sara Wimmercranz – en av Sveriges mäktigase techinvesterare

Exklusivt för dig på 100-listan! Inled det nya året med att ta del av Saras...

19 april, 2023

Styrelseutbildning Norrköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...

Nyhet

Regional aktör på internationell arena 

Krönikor

Under den senaste månaden har jag haft förmånen att besöka tre av Europas huvudstäder utöver vårt eget Stockholm: Bryssel, Berlin...