Vision East Sweden är 20 stora bolag i Östergötland och Sörmland, som Ericsson, Holmen, Lundbergs, SAAB, Studsvik, Länsförsäkringar och Handelsbanken, som är övertygade om att tillväxtstråket från Stockholm till Östergötland har alla möjligheter att utvecklas till en av Sveriges mest spännande tillväxtregioner. Det är redan idag ett pärlband av växande, välmående städer med ett stort antal pendlare varje dag. En funktionell region som dessutom har århundradets tillväxtchans runt hörnet när Sveriges i modern tid största infrastrukturprojekt ska realiseras och tusentals bostäder byggas.
Nyligen bjöd Handelskammaren tillsammans med Länsstyrelserna och Sörmland och Östergötland in till ett toppmöte för att diskutera ”Hur gifter vi samman Sörmland och Östergötland”? Deltog gjorde företagen bakom Vision East Sweden, politiker på både kommunala och regionala nivåer samt tjänstemän. Budskapet från näringslivet är tydligt:
Vi ser tillväxtstråket East Sweden, längs med kommande Ostlänken, som en gemensam och sammanhållen marknad och vill också se att offentliga organisationer hjälper till att marknadsföra stråket. Det hjälper oss när vi ska rekrytera talanger, diskutera med våra ägare och investerare och i våra kundrelationer. Vi vill ha en bra, effektiv, sammanhållen och proffsig marknadsföring av stråket trots att det passerar över flera kommungränser och även en länsgräns.
Diskussionerna var konstruktiva! Men det blev också tydligt att administrativa gränser kanske inte känns när man passerar över dem, men de begränsar folkvaldas synfält. Det är motigt att börja tänka över de administrativa gränser som i vissa fall dateras tillbaka till 1800-talet. Men världen ser annorlunda ut nu! Folk och företag rör sig på ett helt annat sätt! Låt oss ta utgångspunkt i hur vi tror att vår region ser ut om 20 år i stället! Låt oss planera för, och marknadsföra, att vi just förvandlar oss till en av Sveriges mest spännande tillväxtregioner!
En viktig sak i arbetet är att fundera över åldersgruppen 18-35. Vad gillar de? Hur tänker de? Det är nämligen dem vi konkurrerar om med andra regioner. Flyttbenägenheten sjunker drastiskt när man redan har bildat familj och skaffat förskoleplats. Åldersgruppen 18-35 söker stadspuls, restauranger och caféer, estetiska platser, kulturutbud, bra arbetsmarknad och snabba och pålitliga kommunikationer. Och en känsla av att vara på en plats som sjuder av liv och som har framtiden för sig. Precis som vår region, med andra ord!
Läs mer om Vision East Sweden här.
Johanna Palmér,
vd Östsvenska Handelskammaren