Östsvenska Handelskammaren

Medlemmarna har sagt sitt: Så nöjda är vi med vårt medlemskap

Varje år genomför Östsvenska Handelskammaren en medlemsundersökning för att ta reda på vilka frågor medlemmarna prioriterar högst och var det finns utvecklingspotential. Underlaget utgör en betydande roll i Handelskammarens utvecklingsarbete för att möta medlemmarnas behov och skapa attraktiva erbjudanden. Här kan du ta del av resultatet från 2022.

Undersökningen och analysen genomfördes anonymt i regi av undersökningsföretaget P&M. 360 medlemsföretag av 2836 tillfrågade har deltagit i undersökningen vilket ger en svarsfrekvens på 12,7 procent.

Ökad kundnöjdhet hos medlemmarna

För att ta reda på hur kundnöjdheten ser ut bland Handelskammarens medlemmar används Net Promotor Score (NPS)*. Årets undersökning visar en uppgång från fjolårets resultat (7) och landar på ett NPS-värde på 16. Detta värde är likvärdigt med hur det såg ut innan pandemin.

Simon Hansson på P&M analyserar resultatet:

– Jämfört med föregående års resultat ser vi 2022 en tydlig uppgång i medlemmarnas snittbetyg för Östsvenska Handelskammaren, samt en högre benägenhet att rekommendera nätverket till andra. I vissa fritextsvar kan vi se att pandemirestriktionerna påverkade resultatet 2021, vilket kan förklara en del av förändringen. Vi ser dock också en positiv utveckling i snittbetyg för 2022, jämfört med 2019.

Simon Hansson analyserar medlemsundersökningen 2022

Simon Hansson
Medgrundare och delägare
P&M

Bäst i service och kvalitet

Undersökningen visar dessutom att Östsvenska Handelskammaren sticker ut i positiv bemärkelse när det kommer till service och kvalitet.

– Högst snittbetyg får Östsvenska Handelskammaren för “Service” och “Kvalitet” med snittbetyg 4,3 på en 5-gradig skala (4,0 respektive 3,9 var dessa betyg 2019). “Affärsnytta” ligger lägre med 3,8 i snittbetyg 2022, men även här ser vi en tydlig ökning jämfört med både 2021 (3,3) och 2019 (3,4). Överlag kan vi konstatera en tydligt positiv utveckling över tid för Östsvenska Handelskammaren, säger Simon.

Framtida behov hos medlemmarna

Enkäten undersöker även hur medlemmarnas framtida behov ser ut sett till nätverk, aktiviteter, tjänster och kunskap. Resultatet visar att hela 63 procent av respondenterna efterfrågar affärsnätverkande följt av hållbarhet med 36 procent och ledarskap på 34 procent.

– Det märks att våra medlemmar uppskattar det vi gör och vill nätverka. Så jag blir inte förvånad över resultatet. Det blir ofta fullbokat på våra event och de kunskapshöjande seminarier kring aktuella frågor som påverkar våra medlemmars verksamheter vi arrangerar, säger Annika Bornström, verksamhetschef event och möten på Östsvenska Handelskammaren.

I framtiden har mitt företag troligen behov av nätverk/aktiviteter/tjänster eller kunskap inom:

* Net Promotor Score (NPS) är ett nyckeltal som bygger på frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera andra i ditt nätverk att bli medlemmar i Östsvenska Handelskammaren?” Den besvaras på skalan 0-10 och NPS-värdet ligger mellan -100 till +100. Ett riktmärke för NPS-värden är att över 0 är bra och över 20 är mycket bra.

Vill du veta mer om ett medlemskap?

Relaterade #Nyheter

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...

Stark framtidstro på ESIC-träff i Nyköping

Nyheter

ESIC:s matchmaking-träff är ett för Handelskammaren klassiskt evenemang där näringslivet och det offentliga möts över gemensamma intressen. På Sunlight Hotel...

Ministern i exklusiv intervju: Fler yrkesutbildningar och högre krav på individen

Nyheter

Yrkesutbildningar som leder till jobb, ersättning till företag för praktikplatser och högre krav på individens ansvar. Ja, så vill regeringen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 mars, 2025

Nyfiken på Almedalen?

Trender, nätverk och politisk påverkan - så får du ut det mesta av Almedalsveckan på...

9 maj, 2025

Coffee by Kinnarps

Välkommen att ta del av de senaste trenderna kring hur det moderna kontoret behöver utformas...

7 mars, 2025

Effektivare miljötillståndsutredningar för stärkt konkurrenskraft – presentation av betänkandet

Den 21 januari 2025 överlämnades Miljötillståndsutredningens betänkande till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Nu...

Nyhet

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...

Nyhet

Stark framtidstro på ESIC-träff i Nyköping

ESIC

ESIC:s matchmaking-träff är ett för Handelskammaren klassiskt evenemang där näringslivet och det offentliga möts över gemensamma intressen. På Sunlight Hotel...

Nyhet

Ministern i exklusiv intervju: Fler yrkesutbildningar och högre krav på individen

Nyheter

Yrkesutbildningar som leder till jobb, ersättning till företag för praktikplatser och högre krav på individens ansvar. Ja, så vill regeringen...