År 2018 inträffade en arbetsplatsolycka med dödlig utgång i Oxelösunds hamn. Dödsolyckan föranledde en stor genomsyn av arbetsmiljöarbetet. Sedan dess har man skapat en robust struktur och medvetenhet som involverar hamnens drygt 250 medarbetare. Det här är också bakgrunden till att LearningWell fick uppdraget att tillsammans med hamnen utveckla ett digitalt verktyg för kompetenshantering som uppfyllde verksamhetens krav på överblick, planering, ordning och reda, samt användarvänlighet.
– Vi har haft en nära dialog med både skyddsombud och fackliga företrädare under utvecklingen av StaffWell som bara ser fördelar med verktyget. Webblösningen är vårt bidrag till krävande branscher som behöver stöd i verksamheten och med det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Peter Karlsson, vd på LearningWell East i Nyköping.
Målgruppen inom industrin är stor
Antalet arbetsplatsolyckor med dödlig utgång fortsätter natt öka och 2023 blev det mest olycksdrabbade på 12 år, enligt siffror från Arbetsmiljöverket. Trenden ser tyvärr ut att hålla i sig även i år. Många arbetsplatsolyckor skulle kunna förhindras om rätt information, säkerhetsåtgärder och kunskap funnits, skriver Arbetsmiljöverket på sidan ”Så arbetar Arbetsmiljöverket vid dödsolyckor.”
Vid inspektioner av tillbud och händelser framgår att det ofta har funnits brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och att det har saknats eller funnits bristfälliga riskbedömningar för det arbetsmoment som skulle utföras.
Just i det här arbetet är StaffWell ett oumbärligt verktyg, menar Douglas Heilborn, tidigare vd för Oxelösunds hamn och numera konsult inom logistik, transport och arbetsmiljö som var med när verktyget implementerade i Oxelösunds hamn.
– Det är ett väldigt intuitivt och kraftfullt verktyg inom kompetenshantering, och målgruppen inom industrin är stor. Därför är det extra spännande att flera industriföretag nu visat intresse för StaffWell, säger han.
Det finns många bra system för kompetenshantering på marknaden. Men många saknar en tydlig överblick som säkerställer att en individ inte hamnar på en uppgift den inte behärskar. Det säger Johan Johansson, arbetsmiljöingenjör vid Oxelösund hamn och en viktig nyckelperson under såväl utveckling som implementering av StaffWell, vårt digitala verktyg för kompentenshantering.
– Jag har en grundmurad kunskap om StaffWell då jag varit med från början, och har länge känt att det borde ut marknaden. För det här är bra, säger han.
Hur funkar det då?
Det är vanligt att företag administrerar personalens tillgångar som utbildningar och certifikat, samt företagets krav i exempelvis Excel-dokument eller i personalsystem som inte är byggda för just den uppgiften. Det riskerar att göra det svårt att överblicka utbildnings- och kompetensläge hos personalen.
– Säg att du har 150 anställda, 100 olika arbetsuppgifter och minst 10-20 olika utbildningar per anställd som du ska hålla reda på. Det kan vara allt från generella saker som HLR, specialistkunskaper och/eller individuella utbildningar för olika maskiner. Det riskerar att bli oöverskådligt.
Trygghet för arbetsledning och anställda
I StaffWell skapas en tydlig överblick där det är enkelt att matcha organisationens krav mot individens tillgångar som utbildningar, förmågor, erfarenhet och körtillstånd. På så vis blir plattformen en oumbärlig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Verktyget skapar trygghet både för arbetsledning och den anställde som ska utföra arbetsuppgifterna. Det är lätt att överblicka vilka utbildningar som behöver förnyas eller vilken maskin som den anställde har körtillstånd för.
Systemet finns tillgängligt på marknaden. Boka gärna en demo om du är nyfiken på förbyggande arbetsmiljöarbete.