Östsvenska Handelskammaren

Utmanar profilbranschen att sälja färre produkter – Marknadsbyrån lanserar Less is More

Marknadsbyrån har under flera år arbetat med att leverera hållbara produktmedia såsom giveaways, expoprodukter och trycksaker. Nu tar man nästa kliv och utmanar branschen i att börja sälja färre produkter – för en mer hållbar värld.

Marknadsbyrån har i många år drivit på för att skapa hållbara alternativ för produktmedia, nu tar de nästa kliv och förändrar sin affär i grunden med helhetskoncept Less is more.

– Det är dags att säga den i branschen förbjudna meningen, vi ska sälja färre produkter – för miljön och för kundens skull, säger Johan Aronsson, VD Marknadsbyrån.

– De senaste åren har branschen tagit stora kliv i att göra produkterna miljövänligare, men grundproblematiken med stora volymer av enkla produkter som knappt används kvarstår, fortsätter Johan. För att nå målet om en hållbar bransch är detta ett nödvändigt steg.

För kunden innebär Less is more bara fördelar. Produktmedia är otroligt starkt när det är rätt använt, men stora kvantiteter av billiga produkter är helt fel sätt att använda produktmedia, det har en direkt skadlig effekt på kundens varumärke.

Styrkan ligger i genomarbetade produkter av hög kvalitet. Då används produktmedia unikt länge av mottagaren, skapar en positiv känsla och bygger in värden i avsändarens varumärke.

– Vi ser att det bästa för kunden och miljön går hand i hand, vi måste bara komma ifrån kvantitet- och prisfokuset och istället fokusera på kundens resultat, säger Jenny Johansson, marknadsansvarig på Marknadsbyrån.

För att visa på resultat och verklig förbättring mäter Marknadsbyrån alla leveranser.

– Vi kommer redovisa dels hur många produkter vi säljer inom varje kategori år för år i relation till omsättningen, dels kategorisera alla produkter som ”dåliga”, ”godkända” eller ”bra” för att ännu tydligare se att vi lyckas höja kvaliteten på våra leveranser, fortsätter Jenny.

– Jag tror att detta också kommer bli en sporre att i varje kontakt med kund kämpa för att göra en lite bättre leverans med lite färre produkter i, fyller Johan i.

För att kunna driva på omställningen över tid är det viktigt att affärsmodellen är hållbar och lönsam. Less is more handlar om att använda kundens budget sundare genom att den läggs på färre produkter med ett högre resultat. Därmed bibehålls också Marknadsbyråns affär, man använder bara kundens pengar effektivare.

– Jag är stolt, Less is more är ett stort och viktigt steg på Marknadsbyråns förändringsresa. Men det är bara ett steg på vägen, i slutändan måste vi nå en sund och helt cirkulär affär, för att nå dit måste vi ta ännu fler kliv som detta, säger Johan.

Vad händer nu?

– Våra befintliga kunder kommer att känna igen sig, vi har länge arbetat för att höja kvalitetsnivån leverans för leverans och det kommer vi fortsätta med. Däremot hoppas vi att Less is more gör vårt erbjudande tydligare för nya kunder och även inspirera andra till att ta kliv i omställningen, säger Jenny.

– Våra kunder kommer se mer förslag på kända hållbara märken från butik i vårt erbjudande, såsom Houdini eller Patagonia – riktigt bra och hållbara produkter som kommunicerar och bygger in positiva värden i avsändarens varumärke, det är styrkan i Less is more, säger Johan.

En utmaning till branschen

Marknadsbyrån skickar också en utmaning till branschen,

– Vi hoppas att Less is more inspirerar våra kollegor och välkomnar alla initiativ för att minska vårt avtryck på omvärlden. Vi vill skicka en särskild utmaning till grossisterna i branschen, vad kan vi göra tillsammans för att minska mängden produkter vi levererar ut? avslutar Johan.

Medlemmarnas nyheter

Erbjudanden och nyheter från våra medlemmar

”Många företag som omfattas av UDI-lagen vet inte ens om det”

Den 1 december 2023 trädde UDI-lagen (lagen om granskning av utländska direktinvesteringar) i kraft i Sverige. Den 10 december 2024...

Vinnaren Stora Talarpriset 2024 är… Charbel Gabro

Östsvenska Handelskammarens medlem Charbel Gabro tilldelades i november priset Stora Talarpriset 2024.

Trygga din kompetensförsörjning – Arbetsförmedlingen har möjligheter och insatser

Vi är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vårt jobb är att så effektivt som möjligt föra samman dem som söker...

Från bra till bättre

Linda Gerhardsson är grundare av Linda Gerhardsson Communication Business Partner AB, ett företag specialiserat på strategisk kommunikation. Hon har erfarenhet...