Östsvenska Handelskammaren

Medlemsporträtt: Liten ger stort eko

En insikt om hur illa det kan vara i fabrikerna i fjärran östern skapade en drivkraft för förändring, nu står hållbarhetsfrågorna högt upp på agendan för Marknadsbyrån i Linköping.

– När vi hade en intern workshop på tema ”Hur kommunicerar vi hållbarhet” formulerade mina kollegor målet ”Marknadsbyrån ska vara drivande och ledande i arbetet mot en hållbar bransch”. Att vi redan idag är bland de ledande är glädjande men det viktigaste är att vi fortsätter driva förändringen framåt, säger Johan Aronsson, vd. Hans personliga engagemang för miljöfrågor har fått kollegorna att bli lika intresserade .

Marknadsbyrån startade 2011 och har nu sju anställda med en blandad kundstock spridd över hela Sverige. De är en helhetspartner inom produktmedia, det vill säga tryck, exponering och profilprodukter.

– Många gamla rävar i branschen har berättat att det är slutkunden som bestämmer och att slutkunden inte efterfrågar mer hållbara produkter utan billigare produkter, något vi upptäckt är helt fel! Genom att lyfta frågan om hållbarhet med kunden och vara öppen med faktiska förhållanden och risker har Marknadsbyrån lyckats ändra många inköp mot mer hållbara produkter. Bland annat är mellan 25-30 procent av alla bomullsplagg vi säljer 2016 ekologiska jämfört med färre än två procent för två år sedan.

För att veta att det är en hållbar produkt som Marknadsbyrån erbjuder så arbetar de med att granska produktionstekniker, göra riskanalyser och att sätta press på producenter och leverantörer.

– Vi måste verkligen vara lite som en nagel i ögat och ifrågasätta och pusha för förändring. Så länge vi inte ser att produktionen är 100 procent hållbar jobbar vi kontinuerligt med ständiga förbättringar såväl internt som externt för att minska vårt avtryck, de producenter som inte hänger med fasas kontinuerligt ut.

Johan Aronsson, grundare och VD Marknadsbyrån.

 

Nyligen slöt Marknadsbyrån ett nytt fraktavtal där alla frakter numera är klimatkompenserade.

– Döm om min förvåning när säljaren berättar att vi var den första kunden som efterfrågat klimatkompenserade frakter, trots att det är en mycket liten extra kostnad. Nu har jag lyckats med att få in klimatkompensationen som en del i deras säljargument, säger Johan nöjt.

– Det mest glädjande med vårt hållbarhetsarbete är att vi visat att vi verkligen kan förändra, trots att vi är en liten aktör. Det ger mig hopp, säger Johan som hoppas att Marknadsbyråns lyckade arbete kan inspirera er företag till att våga satsa på sitt hållbarhetsarbete.

Relaterade #Nyheter

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Stor uppmärksamhet i media när 100-listan släppte rapport

Nyheter

I samband med 100-listans rapportsläpp valde merparten av de traditionella medierna i den östsvenska regionen att uppmärksamma arbetet med jämställda...

Sara Hillbom: så ser attraktiva företag ut i framtiden

Nyheter

Onsdagen den 26 oktober arrangerades Besöksnäringsdagen i Linköping - ett initiativ av Visit Linköping & Co och en av Handelskammarens...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

18 januari, 2023

Möt Sara Wimmercranz – en av Sveriges mäktigase techinvesterare

Exklusivt för dig på 100-listan! Inled det nya året med att ta del av Saras...

19 april, 2023

Styrelseutbildning Norrköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...

Nyhet

Regional aktör på internationell arena 

Krönikor

Under den senaste månaden har jag haft förmånen att besöka tre av Europas huvudstäder utöver vårt eget Stockholm: Bryssel, Berlin...