Östsvenska Handelskammaren

Möt Carina Swartz – superentreprenören bakom Rosenserien

Utsedd till årets superföretag två år i rad av Veckans Affärer, utsedd till årets inspiratör och vinnare av Guldäpplet – branschens finaste pris – två gånger. Vi pratar såklart om det framgångsrika hudvårdsföretaget Rosenserien och dess ägare – superentreprenören Carina Swartz. Vi har fått en intervju med Carina på hennes kontor i Valdemarsvik.

Hej Carina! Hur mår du?
– Jag mår bara bra, har haft en bra start på veckan. Har varit i Stockholm på mässa vilket alltid är inspirerande och spännande. Roligt att träffa kunder och även konkurrenter.

Du driver Rosenserien och har gjort det sen 1994, men företaget är äldre än så? 
– Ja, det var min mor och hennes väninna som startade företaget för 32 år sedan. Min mamma var frisör och märkte att hennes hud inte mådde bra av de produkter hon använde. Så hon började undersöka vad produkterna egentligen innehöll och efter lite efterforskning såg hon att det innehöll olika kemikalier som gjorde huden irriterad. Mamma och hennes väninna Agneta undersökte då möjligheten att börja tillverka egna naturliga hudvårdsprodukter utan kemiska ingredienser . Tillsammans med en kemist så började de tillverka och sälja en ekologisk serie baserat på växter och örter.

Men det var inte en dans på rosor direkt?
– Nej, mamma var före sin tid, hon kämpade på med företaget men det är egentligen först de senaste 10 åren som ekotrenden har slagit igenom. När jag tog över företaget 1994 var det förlusttyngt och mest belånat och det tog sju, åtta år innan vi lyckades vända företaget och fick det lönsamt. Jag tog inte ut någon lön på åtta år.

Men sen vände det?
– Vi tog ett beslut år 2002 och flyttade både familj och firma till Valdemarsvik.

Varför då?
– Mest för att vi hittade vårt drömboende här. Och företaget kan vi egentligen driva från vilken ort som helst. Så då beslutade vi oss för att flytta.

Men det var i samband med att ni flyttade ner som företaget började bli lönsamt?
– Ja, det finns faktiskt ett samband där. Jag och min man bestämde oss för att satsa helhjärtat. Han tog tjänstledigt och vi satsade fullt ut båda två. Det var verkligen en chansning men visade sig vara ett smart drag. Han är fortfarande kvar i firman och idag är vi fem anställda och omsätter 14 miljoner. Det känns så roligt att något som både min mor och jag har trott på och kämpat för i så många år verkligen är något som idag efterfrågas. Vi var inte fel ute – bara för tidiga.

rosenserien_produkter
Men vad är det som gör era produkter så unika?
– Rosenserien är en svenskproducerad, naturlig och ekologisk hudvårdsserie som är miljömärkta av Svanen. Vi tillsätter heller inte vatten utan produkterna är baserade på rättvisemärkt och ekologisk aloe vera vilket gör dem både effektivare och drygare än vattenbaserade produkter. Vi är svanenmärkta och det är en garanti för att produkterna uppfyller höga miljö-, hälso- och kvalitetskrav.

Och nu har ni lanserat en serie för män?
– Ja, det känns verkligen kul. Ska jag vara ärlig så trodde jag inte riktigt på det själv. Det var Tony Irving som övertalade mig. Han sa att han letat efter ekologiska hudvårdsprodukter för män men inte hittat några på marknaden. Så vi tänkte – vad kan gå fel? Vi testar. Och nu är det ca två år sedan vi lanserade och det finns verkligen en marknad. Så där får jag tacka Tony för att han övertalade mig.

Tony Irving är ert affischnamn för era manliga produkter och ni har haft fler samarbeten genom åren?
– Ja, vi har arbetat bland annat med rallyproffset Ramona Karlsson och sångpedagogen Kishti Tomita. Det är kul att samarbeta med personer som delar våra tankar och värderingar och tror på våra produkter.

Vad är på gång, hur ser framtiden ut?
– Att fortsätta utveckla våra produkter utifrån våra kärnvärden och värderingar och vara det självklara valet för alla. Sen vill vi även växa internationellt. Vi finns idag lite i Finland, Åland, Serbien och Polen, men vi vill och kan växa mer.

Till sist, vilka är dina tips för att lyckas som företagare?
– Uthållighet, envishet och verkligen tro på sin produkt. Då kommer man att lyckas.

[osh-header title=”Korta fakta Carina Swartz”]

carina

Bor
Valdemarsvik

Familj
Man, som också jobbar i firman, och en dotter.

På fritiden
Jag är i botten en hästtjej. Jag har ingen häst nu men dottern och jag rider en dag i veckan. Sedan älskar jag skidåkning och att vara ”stagemum”till min dotter. Hon går fortfarande i skolan men är artist på ”fritiden” och jag är med på alla hennes spelningar.

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

24 mars, 2026

Kurs om Ursprungsregler och Frihandelsavtal

Made in Sweden, eller? Den här kursen ger dig kunskap om hur du fastställer varans...

14 oktober, 2026

Effektiv tullhantering

Välkommen till en utbildningsdag där du får de rätta verktygen för snabb, säker och kostnadseffektiv...

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...