Hur ser planerna ut framåt?
– Nu ser vi fram emot att få öppna den 2 april för allmänheten. Beroende på vad vi har öppet i parken kommer vi kunna ta emot 5000–7000 besökare per dag men vi börjar med betydligt blygsammare siffror än så. Men såklart får restriktionerna fortsatt ekonomiska konsekvenser, säger Christine Karmfalk.
– I år hoppas vi dock att vi kommer kunna visa vår nya delfinshow ’’HOPE’’ där temat är hur vi människor påverkar jordens resurser. Rolf Lassgård är speaker och det blir mer film än man har fått se på våra tidigare shower.
Ytterligare en nyhet för i år är att Brummelisa, Bamses fru, flyttar in i parken. Man kommer också kunna träffa på Bamse och Brummelisa på fler platser än bara i Bamses Värld, för att minska trängsel.
Den kommande säsongen kommer våra åkattraktioner att vara öppna – vilket såklart är jättekul och bra eftersom vi kan sprida ut besökarna. De öppnar 3 maj om Folkhälsomyndigheten inte ändrar sig igen. Vi kommer också att utnyttja våra ytor ännu mer och sprida aktiviteterna, till exempel planerar vi för två ’’inte-nudda-mark-banor’’.
Hur laddar ni inför den kommande sommarsäsongen?
– Rekryteringarna av säsongsanställda pågår året om, men vi har anställt 400 säsongsanställda i år och räknar med ytterligare 200–300 till. Under ett normalt år rekryterar vi omkring 900 men i år siktar vi på 700 säsongsanställda eftersom vi får ta in färre gäster och besökare.
– Vi laddar också upp med mycket arbete i parken och renovering av flera hägn pågår där både besökare och djur exempelvis kommer att mötas av en grönare och fräschare savann i år.
Ett annat kul projekt som kanske inte så många känner till är att våra surikater ska få åka på sommarkollo. De ska nämligen få ta över det gamla järvhägnet och det gör vi för att de ska få ett miljöombyte men också för att göra mer plats för besökarna, det är många som är nyfikna på dem. Det blir alltså en win win!
Ytterligare projekt som pågår är att vi gör mer plats för utrotningshotade djur och att fasa ut djur som inte är det, såsom våra jakar. Det är ett gediget arbete som kräver stora insatser och som inte görs över en natt. Vi är måna om att det ska bli så bra som möjligt för alla djur.
Vad har ni för förväntningar på säsongen?
– Förväntningarna är att vaccinationerna ska ge en annan sits för hela besöksnäringen. Detta år är ett ’’mellanår’’ som vi vill ta oss igenom så bra som möjligt, för att sedan kunna återgå till en normal verksamhet – hur nu det kommer se ut.
Vad ser ni för utmaningar?
– Att hålla nere trängseln är såklart en utmaning och att försöka undvika det när attraktionerna öppnar. Vi har gjort många åtgärder för att försöka undvika trängsel men det gäller också att besökarna tar sitt ansvar.
Vad ser ni för möjligheter?
– Det finns såklart möjligheter och ett exempel på det är den kraftigt accelererande digitaliseringen! Vi har gjort förändringar som vi kommer ha stor nytta av framöver, till exempel att man kommer kunna beställa mat i en app och även i butikerna när man vill köpa mjukisdjur.
– Det är även en fördel för oss att besökarna måste förboka – det ger oss en möjlighet att kunna planera allt från inköp till personal och öppettider. I år kommer vi ha kameror vid entrén som registrerar in- och utsläpp och som kommer att generera data och statistik som kan motverka eventuell trängsel och möjliggöra bättre beslutsunderlag. Det ger oss bra förutsättningar och möjligheter även framåt och inte bara i år, avslutar Christine.