Sverige har länge varit en stark exportör av tjänster och varor, men nu hårdnar den globala konkurrensen. Andra länder flyttar fram sina positioner med kraftfulla investeringar i innovation, forskning och utveckling. Fler företag från andra länder konkurrerar på världsmarknaderna.
Handelskamrarna vill vara med i matchen och stötta företagens internationalisering och export. Därför har vi tagit fram Sweden on the Go, en webbplattform där företag som behöver internationell konsulthjälp kan söka den kvalificerade expertis de behöver.
– Sweden on the Go passar perfekt in och kompletterar arbetet med Sveriges Exportstrategi. Det skall ses som det privata Team Sweden’s bidrag till att stötta företagens internationalisering. Vi välkomnar verkligen regeringens Exportstrategi men det är ju ute på fältet hos företagen som mobiliseringen ska ske – det är trots allt inte staten utan de privata företagen som gör affärerna och internationell handel, säger Charlotte Kalin, vd på Chamber Trade Sweden.
Flera handelskammare i Sverige trappar nu upp arbetet med att hjälpa företagen ut på export tillsammans med andra aktörer i regionen, som en del av Exportstrategiarbetet. Regionala exportcentra blir en viktig knutpunkt för detta arbete och Tillväxtverket kommer i oktober att lansera en ny version av Verksamt.se som tar in det internationella perspektivet.
– Det behövs fler privata aktörer i främjandet av Svensk export. Det ökar urvalet och underlättar sökningar till professionella kontakter som kan hjälpa företagen att växa internationellt, säger Magnus Lindahl, internationell chef på Östsvenska Handelskammaren.
Bakom Sweden on the Go står i detta första skede sju svenska handelskamrar. De hoppas nu, efter att ha testat plattformen i pilotform, få med andra företagsorganisationer på denna satsning att stötta svenska företag internationellt.
– Vi vill förstås också ha ett samarbete med de statliga aktörerna som jobbar med internationalisering, såsom Business Sweden, som också kan ha nytta av att få tillgång till kvalitetssäkrad internationell kompetens i sitt arbete. Vi tror att digitala mötesplatser som Sweden on the Go plattformen blir allt viktigare för att knyta internationella kontakter. Det ska vara öppet och enkelt för alla att gå in och söka internationella konsulter och du ska kunna klicka dig vidare till Linkedin och andra platser som företagen själv vårdar och är ansvariga för, säger Charlotte Kalin.
Text: Charlotte Kalin