Östsvenska Handelskammaren

Nu satte vi riktningen för East Sweden

 

– Vi är mitt uppe i en jättestark och tydlig utveckling i vår region, säger Anders Hofvergård från kommunikationsbyrån BYN. Nu ska storytellingen till – vi ska förpacka varumärket och få fler att lyssna.

Regionsutvecklingsdirektör Andreas Capilla och Handelskammarens vd Johanna Palmér hälsade välkomna till en eftermiddag på Louis De Geer med presentationer och samtal kring hur East Sweden ska ta nästa steg.

–  Samarbetet som finns bakom East Sweden är fantastiskt och fruktbart, säger Johanna Palmér och syftar på det omfattande samarbete mellan det offentliga och näringslivet.

 

Och denna eftermiddag var ett hundratal representanter från regionen, kommuner, stora och små företag närvarande. Bakom arrangemanget stod Region Östergötland, Linköping och Norrköpings kommun, Linköpings Universitet och näringslivet genom Vision East Sweden och Östsvenska Handelskammaren.

Anders Hofvergård, vars kommunikationsbyrå haft i uppdrag att ta nya tag om East Sweden-varumärket, visar nytagna foton med stora byggkranar i städer i vår region. Han vill visa på utvecklingen som sker just nu. Andreas Capilla från region Östergötland är inne på samma spår.

– Alla kommuner i Östergötland har bostadsbrist. Det säger något om vart vi är på väg – att det verkligen en tillväxtregion.

 

Erik Nellmark är nyanställd av region Östergötland för att arbeta med East Sweden som marknadsansvarig.

– Jag tycker verkligen att det är dags att vi växlar upp kommunikationen om East Sweden nu. Vi måste hitta ett engagemang tillsammans så att vi driver varumärket och vi ska känna att varumärket är allas. Erik Nellmark kommer främst att arbeta med strategier för East Sweden men också med aktiviteter. Han anser att det redan finns en stor grund i East Sweden, grafisk profil med mera som inte ska göras om – nu handlar det om att ta nästa steg.

 

Ja, alla verkar slående överens om att det nu är dags att sprida East Sweden, att göra begreppet mer känt och ladda det med positiva exempel på allt regionen har att erbjuda.

Anders Hofvergård fastslår något viktigt.

– Begreppet East Sweden ska vara så attraktivt att alla vill använda det för att marknadsföra sig.

Det viktiga är att så många som möjligt naturligt känner sig manade att bli ambassadörer för regionen.

 Mer om East Sweden läser du på: http://eastsweden.se

Bilder från eventet:

 

Relaterade #Nyheter

Romina Pourmokhtari: "Klimatet stärker vår konkurrenskraft"

Nyheter

Effektivitet, rättvisa och internationellt. Det är ledorden i klimatpolitiken framöver. Det betonade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under sitt...

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Nyheter

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Romina Pourmokhtari: ”Klimatet stärker vår konkurrenskraft”

Nyheter

Effektivitet, rättvisa och internationellt. Det är ledorden i klimatpolitiken framöver. Det betonade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under sitt...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

27 maj, 2025

Logistiska utmaningar i handelskriget

Snabbt införda tullar från den amerikanska administrationen som påverkar företag med internationell handel. Bristande information...

Nyhet

Romina Pourmokhtari: ”Klimatet stärker vår konkurrenskraft”

Nyheter

Effektivitet, rättvisa och internationellt. Det är ledorden i klimatpolitiken framöver. Det betonade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under sitt...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Nyhet

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Internationell handel

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...