Östsvenska Handelskammaren

Nu satte vi riktningen för East Sweden

 

– Vi är mitt uppe i en jättestark och tydlig utveckling i vår region, säger Anders Hofvergård från kommunikationsbyrån BYN. Nu ska storytellingen till – vi ska förpacka varumärket och få fler att lyssna.

Regionsutvecklingsdirektör Andreas Capilla och Handelskammarens vd Johanna Palmér hälsade välkomna till en eftermiddag på Louis De Geer med presentationer och samtal kring hur East Sweden ska ta nästa steg.

–  Samarbetet som finns bakom East Sweden är fantastiskt och fruktbart, säger Johanna Palmér och syftar på det omfattande samarbete mellan det offentliga och näringslivet.

 

Och denna eftermiddag var ett hundratal representanter från regionen, kommuner, stora och små företag närvarande. Bakom arrangemanget stod Region Östergötland, Linköping och Norrköpings kommun, Linköpings Universitet och näringslivet genom Vision East Sweden och Östsvenska Handelskammaren.

Anders Hofvergård, vars kommunikationsbyrå haft i uppdrag att ta nya tag om East Sweden-varumärket, visar nytagna foton med stora byggkranar i städer i vår region. Han vill visa på utvecklingen som sker just nu. Andreas Capilla från region Östergötland är inne på samma spår.

– Alla kommuner i Östergötland har bostadsbrist. Det säger något om vart vi är på väg – att det verkligen en tillväxtregion.

 

Erik Nellmark är nyanställd av region Östergötland för att arbeta med East Sweden som marknadsansvarig.

– Jag tycker verkligen att det är dags att vi växlar upp kommunikationen om East Sweden nu. Vi måste hitta ett engagemang tillsammans så att vi driver varumärket och vi ska känna att varumärket är allas. Erik Nellmark kommer främst att arbeta med strategier för East Sweden men också med aktiviteter. Han anser att det redan finns en stor grund i East Sweden, grafisk profil med mera som inte ska göras om – nu handlar det om att ta nästa steg.

 

Ja, alla verkar slående överens om att det nu är dags att sprida East Sweden, att göra begreppet mer känt och ladda det med positiva exempel på allt regionen har att erbjuda.

Anders Hofvergård fastslår något viktigt.

– Begreppet East Sweden ska vara så attraktivt att alla vill använda det för att marknadsföra sig.

Det viktiga är att så många som möjligt naturligt känner sig manade att bli ambassadörer för regionen.

 Mer om East Sweden läser du på: http://eastsweden.se

Bilder från eventet:

 

Relaterade #Nyheter

Trafikverket om Ostlänken: "Det viktiga är att ni företag är inspelade"

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...

Experten: “Intresset för tullfrågor har ökat enormt”

Nyheter

Handelskammar-aktuelle och prisbelönte tullexperten Kristian Sördell-Halse om vanligaste frågan just nu. Dessutom tre tips för dig som arbetar med tullfrågor!

BILDSPEL: Se Kristerssons besök hos Handelskammaren i Linköping

Nyheter

Inte en stol stod tom när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammarens hörsal Stångebro under tisdagen. Luncheventet lockade ett...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

9 december, 2025

Vill ni stärka arbetsmiljöarbetet hos er?

3 dagars grundutbildning som ger chefer, skyddsombud och medarbetare den kunskap och de verktyg som...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...

Nyhet

Trafikverket om Ostlänken: ”Det viktiga är att ni företag är inspelade”

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...