Östsvenska Handelskammaren

Ny rapport: Vilka är tillväxteffekterna av höghastighetsjärnvägen

Kina är det land som bygger överlägset mest höghastighetsjärnväg och redan idag finns 64% av världens höghastighetsjärnväg i just Kina – ett land med enorm tillväxt. Men vilka tillväxteffekter kan höghastighetsjärnvägen innebära för oss i Sverige? Och vad kommer den betyda för den regionala utvecklingen? Idag släppte vi, tillsammans med Regionförbundet Sörmland, Region Östergötland och Linköpings universitet, en rapport där man undersökt andra länders motsvarande investeringar och vad det har gjort för den regionala utvecklingen.

Forskarna Brita Hermelin och Sara Gustafsson från Linköpings universitet har genomfört denna forskningsöversikt som presenterades.

Resultat

Rapporten resulterar i en diskussion kring ett antal områden som behöver vara i fokus för att uppnå största möjliga nytta av satsningen. Nedan ser du vilka.

Regional samverkan
Att skapa nya och vårda existerande regionala samarbeten som kan garantera gemensam regional planering och regionala insatser.

Exempel:
– Nyköping-Östgötalänken AB,  (ostlanken.se)
– East sweden Infra Cluster (esic.se)

Policy och planering
Säkra kompetensförsörjningen under utbyggnaden, så att den även långsiktigt kan bidra till en god struktur på den regionala arbetsmarknaden och fler sysselsatta.

Att skapa samarbeten och gemensamma strategier, t.ex. ifråga om stadsutveckling och bostadsbyggande, för att få en utveckling i regionen som håller samman.

Att skapa samarbeten och gemensamma strategier för resor och kollektivtrafik som förstärker höghastighetsjärnvägens bidrag till hållbar regional utveckling.

Sprida kunskap och kännedom om kraven på hållbarhet som kommer att ställas vid byggnationen och hur dessa krav bidrar till Sveriges arbete för att uppnå målen i Agenda 2030.

Exempel:
Kompetensplattformen i Östergötland (regionostergotland.se)
– Gemensam översiktsplan Norrköping-Linköping,  (linkoping.se, norrkoping.se)
– Regionala utvecklingsstragegin (regionostergotland.se)
– En bättre sits (malarradet.se)
– Cleantech Östergötland (cleantechostergotland.se)
– Klimatklivet (lansstyrelsen.se)

Läs hela rapporten här.

 

Bilder från rapportsläppet

IMG 4663 scaled

IMG 4666 scaled

IMG 4670 scaled

IMG 4678 scaled

IMG 4683 scaled

IMG 4690 5bcdb082251ec scaled

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919